At
søskende til handicappede børn har nogle særlige vilkår som
en følge af, at deres bror/søster ’tager’ meget opmærksomhed og tid i familien.
At
forældre til handicappede børn kan have skyldfølelse over for de andre børn og kan
have svært ved at håndtere problemstillingen.
At der
kan mangle viden i de professionelle systemer om de problemstillinger, der
præger børn med handicappede søskende.
Vi
ønsker med kurset at identificere og konkretisere de problemstillinger som
kendetegner børn og unge, der vokser op med handicappede søskende. Vi ønsker at
danne et netværk for børn og unge med handicappede søskende. Vi ønsker desuden, at
søskendekurset skal fungere som et frirum, hvor børnene er i centrum. Kurset skal være det
sted, hvor fokus er på deres erfaringer og de følelser og oplevelser det indebærer
ved at have en handicappet søster/bror, og ikke mindst det sted hvor de vil
kunne dele disse med andre børn/unge i samme situation. Søskendekurset
er opbygget som et socialt gruppearbejde, det vil sige, at der ikke er tale om terapi,
men et terapeutiske forløb, hvor udgangspunktet er, at børnene får størst udbytte
af emnerne, når de formidles via forskellige aktiviteter og leg. Der er således
tale om at bruge både oplæg, gruppearbejde, øvelser, film, leg og diskussion
til søskendekurserne. Børnene har løbende mulighed for at påvirke indholdet alt
efter deres interessetilkendegivelser og behov. Ådalsskolens
søskendekursus vil sammen med kommunen være med til at bygge den bro, der kvalificerer
indsatsen i familien.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar