onsdag den 27. marts 2013

Ådalskolens søskendekursus skal ses som en kvalificering af den kommunale indsats over for familierne

Når en familie får et barn med et handicap, vil en stor del af de voksnes opmærksomhed gå til barnet med handicap – både i form af praktisk hjælp, mødedeltagelse, undersøgelser og i form af bekymring. Tiden til den eller de andre søskende vil uundgåeligt blive mindre. Derfor er der stor risiko for, at søskende til børn med handicap kan blive overset i familierne. Det giver sig ofte udslag i, at søskende bliver ”små voksne”, der tager overdrevent hensyn til den handicappede bror eller søster, og ikke selv udtrykker de tanker og de bekymringer, som de selv bærer rundt på. Derfor er følgende udgangspunkter bærende for søskendekurset:

At søskende til handicappede børn har nogle særlige vilkår som en følge af, at deres bror/søster ’tager’ meget opmærksomhed og tid i familien.

At forældre til handicappede børn kan have skyldfølelse over for de andre børn og kan have svært ved at håndtere problemstillingen.

At der kan mangle viden i de professionelle systemer om de problemstillinger, der præger børn med handicappede søskende.

Vi ønsker med kurset at identificere og konkretisere de problemstillinger som kendetegner børn og unge, der vokser op med handicappede søskende. Vi ønsker at danne et netværk for børn og unge med handicappede søskende. Vi ønsker desuden, at søskendekurset skal fungere som et frirum, hvor børnene er i centrum. Kurset skal være det sted, hvor fokus er på deres erfaringer og de følelser og oplevelser det indebærer ved at have en handicappet søster/bror, og ikke mindst det sted hvor de vil kunne dele disse med andre børn/unge i samme situation. Søskendekurset er opbygget som et socialt gruppearbejde, det vil sige, at der ikke er tale om terapi, men et terapeutiske forløb, hvor udgangspunktet er, at børnene får størst udbytte af emnerne, når de formidles via forskellige aktiviteter og leg. Der er således tale om at bruge både oplæg, gruppearbejde, øvelser, film, leg og diskussion til søskendekurserne. Børnene har løbende mulighed for at påvirke indholdet alt efter deres interessetilkendegivelser og behov. Ådalsskolens søskendekursus vil sammen med kommunen være med til at bygge den bro, der kvalificerer indsatsen i familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar