fredag den 3. maj 2013

Relationer, sammenhold, kammeratskab og læring

Det vigtigste på et søskendekursus er relationerne, siger John fra Ådalskolen, der lidt sammenligner et søskendekursus med en flere dage lang børnefødselsdag.
John er socialpædagog. Til daglig er han pædagog for en gruppe af børn på Ådalskolen med forskellige handicaps. Han er ikke et sekund i tvivl om, hvad det er, der er særligt ved at sende barnet på søskendekursus. Det er afgjort relationerne og den tillid der opstår undervejs. I hverdagen kan børn normalt ikke opbygge relationer med andre børn, som har en bror eller søster med et handicap, men på søskendekurserne er situationen en anden. Her oplever børnene, at de kan finde hinanden, fortæller John. Pludselig opleves det af mange, at de slet ikke står alene med de mange oplevelser der på mange måder ligner hinanden. Det i sig selv er meget forløsende.

Som en lang børnefødselsdag
Søskendekurserne er kendetegnet ved masser af sjove aktiviteter. Han fortæller, at der er alt fra kreative aktiviteter, både indendørs og udendørs, til lege og filmklip. Det skal være sjovt. Det er som flere dages børnefødselsdag i træk, siger John og nævner, at der i løbet af kurset også er en overnatning og et natløb.

Skal være sjovt for alle
John mener det er vigtigt, at der i forberedelserne tages de nødvendige forholdsregler for at sikre, at kurset bliver en god oplevelse for alle. Ud over tid til leg og kreativitet indeholder et søskendekursus også tid til undervisning om bla. handicap og tid til at dele tanker og oplevelser med hinanden.
For at have det sjovt er det vigtigt, at der er nogle trygge rammer. Derfor deler vi børnene op i mindre hold. Hvert hold har tilknyttet en voksen leder. De har specielt ansvaret for, at børnene på holdet har det godt. Børnene sover, spiser og er på løb sammen med deres hold. Heldigvis er der også en del fritid, hvor børnene har god mulighed for, at lege sammen med de andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar