søndag den 27. oktober 2013

Mette har en søster med et handicap

Hvis I har et barn i familien med et handicap eller en udviklingsmæssig forsinkelse vil vi i denne Blog give dig lidt information om Ådalskolens nye søskendekursus og om:


Nogle af de tanker du kan have som forældre
Nogle af de tanker de andre børn i familien kan have
Hvordan tanker og følelser udtrykkes på den måde børnene opfører sig på
Hvorfor du kan brug støtte
Hvad du kan gøre for at få støtte
Som forældre har du en masse forskellige følelser omkring dine børn, herunder kærlighed, glæde og stolthed, men måske kan du på forskellige tidspunkter også føle sorg, vrede, skyld og frygt for fremtiden. Den måde, du håndtere dine følelser på vil ændre sig over tid, og du lærer at støtte dine børn, så de tilpasser sig positive erfaringer. Alle børn reagerer forskelligt på at være bror eller søster til et barn med et handicap, og nogle kan kæmpe med følelser og oplevelser, som kan være tunge og måske ubevidste. Men de er der. Deres reaktioner kan ændre sig over tid og afhængig af dit barns handicap, barnets alder, hvordan dit barns handicap udvikles og håndteres af din familie og folk uden for familien.
 

For 11 årige Mette, betyder det at have en søster med et handicap, at hun er vokset op meget hurtigt. Mette synes det er "funny" at lytte til nogle af de ting, som hendes klassekammerater bekymre sig om i forhold til, hvad hun har oplevet. "Jeg er vokset op langt hurtigere, blevet mere moden end børn på min egen alder", fortæller Mette.
Mettes søster Caroline er 8 år gammel og har et fysisk handicap og CP, hvilket betyder, at hun har begrænset mobilitet og er ofte indlagt. Caroline bruger en elektrisk kørestol for at komme omkring. Hun har haft en alvorlig rygkirurgi i december 2009, som var livstruende, men succesfuld. Hun har mange smerter på grund af konstant tryk på hendes rygmarv og ryghvirvler. Mens Mette ofte har mange bekymringer om Carolines handicap er hun fortsat stærk. "Det kan være meget svært, men du skal bare videre" siger Mette.
 

Mette bliver sjældent syg, men når hun endelig gør, nedtoner hun sin egen sygdom fordi min søster er mere syg end hende selv. "Nogle gange føler jeg, at mor ikke har tid til at bekymre sig om mig på grund af den hjælp, Caroline har behov for," fortæller Mette.
Når Caroline bliver ældre, har Mette allerede nu indset, at hendes søster ikke vil være så afhængig af hende mere. Hun skal bo på en døgninstitution og have meget hjælp døgnet rundt. Mette har således i en meget meget ung alder haft disse tanker om hvordan Carolines fremtid vil udvikle sig. Tanker som ingen på hendes egen alder har og som på nogen måde spekulerer på.
Mette fortæller, at når hendes søster, far og mor er indlagt på hospitalet får hun stor hjælp fra naboerne. Det er helt fantastisk og guld værd. I de lange perioder flytter Mette ind til naboen medbringer tøj og skoletaske og hendes dagligdag fungerer igen. I de perioder fortæller Mette, at der er totalt afslapning, der er ro om natten og naboen tager sig rigtig godt af mig. Hun har tid til at spørge mig hvordan det går i skolen og jeg må have veninder med hjem så ofte som jeg vil.


Ådalskolens søskendekursus har støtte Mette på en helt fantastisk måde. Netop det at være sammen med andre børn på min egen alder og lytte til deres historier betyder så meget for mig fortæller Mette. I mange år troede jeg, at jeg var den eneste som havde det sådan, men efter jeg har deltaget i søskendekurset har set hørt, at mange af vores søskende historier og oplevelser er meget ens. På søskendekurset kan man tale om deres familier, erfaringer og følelser uden at blive dømt. En ting er helt sikkert det er det bedste sted at blive helt forstået. Mette har allerede fået en masse nye venner som hun meget gerne vil holde kontakt med.
Alle børn har et særligt forhold til deres søskende og hvis vi hjælper med at støtte og styrke dette søskendeforhold vil den oplevelse støtte dem resten af deres liv.


Ådalskolen afholder igen søskendekursus i foråret 2014. Datoerne kan I læse her på Bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar