Barnet kan synes at være døvt, men kun indimellem
Barnet har motoriske problemer og erklodset
Barnet kan ikke finde ud af giv-og-tag-lege
Barnet peger ikke og vinker ikke farvel
Barnet ved ikke, hvordan han/hun leger med legetøj. Hvis barnet bruger legetøj i leg, bruges det ofte ikke til det, det var tiltænkt
Barnet smiler ikke igen, når man smiler til ham/hende Det er svært at få øjenkontakt med barnet, og barnet kan synes at ville undgå blikkontakt
Barnet fokuserer på én ting ad gangen og har svært ved at overføre sin opmærksomhed til andre ting
Barnet foretrækker at lege alene og virker, som om det er i sin egen verden
Barnet er fremmeligt med nogle ting, men bagefter med andre
Barnet interesserer sig ikke for andre børn
Barnet er sensitivt over for høje, pludselige lyde Barnet kan ikke lide at blive rørt ved og trækker sig tilbage fra fysisk kontakt
Barnet gentager sætninger (fra TV, tegneserier, eller lign.) og opfinder ikke selv sætninger
Barnet virker gammelklogt og siger sætninger, som ikke passer til dets udviklingsniveau
Barnet basker med armene og flapper med hænderne
Barnet tingsliggør mennesker, dvs. bruger dem til at opnå det, det ønsker
Barnet isolerer sig socialt
Barnet deler ikke sin glæde med andre
Barnet behøver ikke have alle træk samtidig, og nogle træk, som for eksempel social isolation og undvigelse af øjenkontakt, opstår oftest først efter at barnet er fyldt et år
Ådalskolens søskendekursus er for børn i alderen 9-12 år, som har en bror eller en søster med et handicap. Find ind på hjemmesiden www.aadalskolen.dk og læs kursusfolderen, programmet og send os tilmeldingen. Ansøg kommunen om dækning af kursusudgiften i god tid. Send os gerne en mail, hvis du har spørgsmål omkring søskendekurset på soskendekursus@gmail.com