lørdag den 22. februar 2014

Åbenhed hjalp Josephine og hendes tvillingesøster

Der gik 2 år før Josephine fik mod på at fortælle hele klassen, hvor hendes tvillinge søster var henne. Josephine har en søster med infantil autisme og som nu bor på en døgninstitution. ”Min bedste veninde vidste det, men jeg synes, det var lidt træls, at ingen andre vidste det. Så en dag, hvor vi havde billedkunst og alle var samlet, sagde jeg det. Der har ikke været nogen, der har drillet mig. Det var dejligt at fortælle det. Jeg kom af med det, og det hjalp rigtig meget“, siger Josephine. I dag er hun 11 år. Hendes tvillinge søster kommer hjem hver weekend. Hun tænker, at de nye kammerater ikke behøver at kende alle detaljerne omkring hendes søster, men det er dejligt at være åben om det. Hun er trods alt min lillesøster. Ved at være åben er jeg faktisk blevet meget stærkere. Det er mere end et år siden, jeg har været ked af det i skolen. Så på mange måder har jeg fået noget godt ud af noget, der var rigtig skidt, mener Josephine. I begyndelsen følte Josephine, at det var hendes skyld, at hendes søster havde fået et handicap. At hun ikke kunne tale og spise selv fordi de var tvillinger var derfor noget Josephine var skyld i. Disse tanker har Josephine heldigvis ikke mere. Hun er kommet videre. Takket være et søskendekursus er det lykkedes hende at få styr på de mange tanker som hun i årevis har gået med. Josephine er ikke i tvivl om, hvilket råd hun vil give til andre børn, der er i samme situation. ”Vær åben, det er ikke din skyld, det er heller ikke din søskende der har begået en fejl. Det er vigtigt at huske“.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar