onsdag den 5. marts 2014

En storesøster kom fisende ind fra sidelinien

Vi fortsætter med at bringe spændende historier her på bloggen fra det virkelige liv. Anledningen er World Down Syndrome Day den 21. marts fordi vi synes det kunne være spændende at sætte mere fokus på dette handicap. Vi har fået en masse breve og gode historier og bringer her på bloggen flere af dem. Mange tak til Mia som har skrevet denne historie.
I maj måned 2000 kom min storebror til verden. Han havde skæve øjne, små ører, en lille opstoppernæse og fik diagnosen Downs Syndrom. Min storebror hedder Thomas og i dag er han 13 år gammel. Man må sige, at han ikke ligefrem gjorde livet nemt for min far og mor, der i de første to år efter fødslen hjælpeløst måtte se til, mens lægerne kæmpede for at lappe hans hul i hjertet og få ham til at spise. Gennem Thomas` opvækst har min far og mor kæmpet med hans sprog. Thomas havde meget svært ved at tale og stammede helt enormt meget, når han endelig gjorde forsøg på at sige noget. Men på trods af de mange år med tegn-til-tale og støttepædagog i børnehaven kan Thomas i dag snakke ørene af mine forældre og oveni købet parlere lidt engelsk. Børn med Downs er som regel bagud motorisk. Så mens mine forældre kæmpede med at lære min storebror at lave en enkelt kolbøtte på madrassen inde på stuegulvet, ja så kom jeg, hans irriterende lillesøster, fisende ind fra sidelinjen og lavede tre stykker i rap.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar