fredag den 28. marts 2014

Hvor ville jeg dog ønske at det var mig

Vi har fået en email fra en dreng som hedder Jonas der i dag er 15 år. Han fortæller, at han har læst søskendekursets blog og kan nikke genkendende til rigtig mange af de ting som søskende fortæller. Vi har fået lov til at bringe Jonas historie og som han selv udtrykker så var det ”en meget svær tid”. Jonas fortæller at hans rolle i familien har gjort ham til noget af en pleaser, en der altid er sød og hjælpsom. I hele min opvækst har jeg ventet på, at min brors problemer blev løst, før der blev tid til mig. Jeg troede, jeg skulle gøre alle tilpas for at få mine forældres kærlighed. Min bror Nikolaj er født med en alvorlig hjertefejl og var i perioder meget syg og derfor indlagt på hospital. Jeg kunne selv klare en masse ting, mens Nikolaj var bagud og skulle have hjælp til næsten alt. Nikolaj kunne blive meget vred, når der var noget, han ikke kunne eller ikke forstod. Han fik diagnosen autisme da han var 9 år gammel. Når Nikolaj havde det svært, så havde hele familien det svært. Jeg gjorde, hvad jeg kunne for ikke at være til besvær. Det var flovt at have en bror, der var så anderledes end mine venners søskende. Hjemme kunne vi godt hygge, men ude kunne Nikolaj være fuldstændig umulig og jeg følte mange gange, at der ikke var tid eller plads til mig. Jeg troede i begyndelsen at jeg var ond, fordi jeg hadede min bror og ønskede ham langt væk. Hjemme var jeg god til at “gå i ét med tapetet”. Der er nu gået 3 år og jeg har nu fået endnu mere styr på mit liv. Jeg kan i dag bedre forstå min brors handicap, men hvor ville jeg dog ønske, at det var mig som havde fået muligheden for at komme på søskendekursus dengang jeg var yngre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar