tirsdag den 1. april 2014

Bare rolig det er ikke en aprilsnar

Skal jeg på søskendekursus?
Ja, ja det er dagen idag, hvor jeg laver sjov med alle dem som jeg kan komme i nærheden af, men dette indlæg er ikke et af dem. Jeg vil skrive lidt om hvordan det er at være barn på Ådalskolens søskendekursus. Et kursus for alle, der lige som mig har en bror eller søster med et handicap. Lad mig starte fra begyndelsen. For nogle måneder siden anede jeg ikke, hvad et søskendekursus var og hvad det gik ud på. For mig lød det som noget voksne gik på og ikke noget for en dreng som mig. Så hvad pokker var det for en tanke mine forældre havde fået, da de sagde at jeg kunne afsted på søskendekursus. Jeg var i begyndelsen ikke meget interesseret i det, men min mor blev ved med at tale om det og jeg ved ikke om det var for at gøre hende glad eller tilfreds, at jeg til sidst sagde ”ja”. Og det er det bedste ”ja” jeg har sagt i meget lang tid. På søskendekurset er der andre børn på min alder, som også har en søster eller bror med et handicap. Vi lærer hinanden godt at kende, leger en masse sjove lege, ser film, spiser slik, drikker sodavand, snakker og griner. Kort sagt så laver vi rigtig mange fede ting. Det vigtigste ved at være sammen med andre er at dele vores oplevelser og tanker og vide, at vi alle har noget til fælles. Vores fælles bånd er, at vi har en søskende med et handicap – en søskende som vi elsker over alt i verden. Min lillebror hedder Sebastian og har autisme, men det kan andre ikke se. "De siger ofte, at han ser da så sød ud...". Det er han bestemt også langt de fleste dage, men så er der alle de andre dage...


Nogle af de dårlige ting ved Sebastians handicap er:
Han kan slå, nive og skubbe mig
Han forstår ikke, når jeg siger "ikke gøre det" til ham
Han piller ved alle mine ting og nogle gange går de i stykker
Han kan ikke gå i bad selv og så jeg er nødt til at hjælpe ham med at vaske hans hår og krop, selv om han er 6 år gammel
Jeg er nogle gange meget flov fordi han har mange raseri udbrud


Nogle af de gode ting ved min bror er:
Han behøver ikke at gå i den samme skole som mig, fordi han går på en specialskole
Jeg får nogle gange fridage fra min skole så jeg kan følge hvordan det går med min bror
Jeg kan komme på søskendekursus, hvor jeg har det rigtig sjovt med andre søskende
Jeg lærer en masse om de problemer mennesker med handicap kan have
Jeg elsker min bror, trods hans handicap

Ingen kommentarer:

Send en kommentar