At være søskende
til et barn med et handicap skal for de flestes vedkommende vare hele livet og børn kan have brug for en øget opmærksomhed i forhold til det specielle, som ligger netop
i søskendeforhold. Børnene har nogle gange set andre søskende med handicap, for eksempel til et arrangementer i specialbørnehaven eller på specialskolen. De har dog sjældent rigtig mødt
andre direkte eller haft et voksenstyret samvær med udgangspunkt i de fælles opvækstvilkår
og de fælles erfaringer de har. Et
søskendekursus kan selvsagt ikke ændre på familiens situation, men det kan give
børnene mulighed for at få et anderledes syn på deres
situation både i nuet og selvfølgelig på længere sigt. Et søskendekursus kan medvirke til,
at børnene bliver bedre til at sige fra og dermed bedre til at sige til i
forhold til deres søskende med handicap. Et søskendekursus giver dem mulighed for,
at de få besvaret de mange spørgsmål, blive mere skarpe og bredere funderet i deres forståelse
af handicapbegrebet i forhold til deres egen bror eller søster.
De får afprøvet deres måde at fortælle om handicap på, de hører de andre børns historier,
meninger og dermed får de ny inspiration. De får en øget forståelse
for, at de er en del af en gruppe af børn, som deler et fælles
opvækstvilkår hvad angår søskendeforhold og dermed brydes deres isolation. Ådalskolens søskendekursus i Ringsted har fokus på alle disse elementer og særligt er vi stolte over, at det lykkedes for os at skabe en ramme hvor børnene mødes på tværs af deres søskendes diagnoser og alligevel meget hurtigt opnå et
fællesskab.
Børnene oplever hurtigt et fællesskab |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar