fredag den 30. maj 2014

En kæmpe oplevelse for mig

Det har været en kæmpe oplevelse at være deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Jeg har fået nye venner og jeg har lært en masse om handicap og hvordan jeg får et nemmere forhold til min storebror. Han hedder Lasse og har ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder). Han har en forstyrrelse i hjernen, der påvirker hans opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet. Lasse er ikke et uartigt eller uopdragent barn selvom andre mennesker nogle gang siger det. Lasse har masser af områder, hvor han er kompetent, berigende, sjov og dygtig. Og i mange situationer ligner han helt almindelige børn. Men Lasse har store problemer i skolen og herhjemme. Han forstyrrer ofte mennesker omkring ham, fordi han har svært ved at koncentrere sig. Han handler impulsivt og kan blive hyperaktiv, men han gør det ikke for bevidst at genere. I min klasse er der en anden dreng som også har ADHD og han har nogle af de samme vanskeligheder som min storebror. Mine kammerater siger han er forkælet, egoistisk eller dårlig opdraget. Det er når han hele tiden afbryder, ikke rigtig lytter når vi andre i klassen taler eller f.eks. bliver han ved med at komme i konflikter med os i frikvartererne. Men jeg ved nu, at for både Lasse og min klassekammerat som har ADHD skyldes den slags adfærd ikke, at de ikke vil styre sig eller opføre sig ordentligt, det skyldes at de simpelthen ikke kan. På søskendekurset fik jeg for alvor øjnene op for, hvordan jeg nemmere kan lege med min storebror og være sammen med min klassekammerat uden at det hele ender i konflikter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar