fredag den 20. juni 2014

Stjernestunder fra et søskendekursus

Stjernestunder giver energi, er med til at udvikle arbejdspladsen og giver en form for lykkefølelse. Stjernestunder er vigtige og særligt vigtigt er det at dele dem med hinanden. Når det hele går op i en højere enhed, når forældresamtalen, du ellers havde frygtet går godt og samarbejdet med dem bliver meget bedre. Når alle børn er med i aktiviteten, du havde planlagt og du selv er helt opslugt. Så er det netop her, at du oplever stjernestunden. Vi pædagoger oplever jævnligt stjernestunder og dem skal vi være opmærksom på, idet både arbejdsmiljøet og fagligheden kan skrues en hak i vejret ved at være opmærksom på, hvad det er der fungerer. Birgit Buch Jensen, som er en af gruppelederne bag Ådalskolens søskendekurser i Ringsted beskriver netop i det sidste nummer af BUPL en sådan stjernestund. Hun siger desuden ”vi kan have en tendens til at fokusere på problemer, men vi skal også kigge på, hvad vi kan og hvad vi er gode til. Og så skal vi tillægge det værdi. Det gør os gladere, giver energi samtidig med, at vi kan lære af de gode oplevelser”. Når det er sagt er stjernestunder ikke kun rosenrøde oplevelser. Det kan også være svære situationer, som er blevet håndteret bedre end frygtet. Og et øget fokus på stjernestunder betyder ikke, at man skal stoppe med at tale om problemerne. Birgit tilføjer, at man ikke feje ting ind under gulvtæppet, men man skal bare huske også at fokusere på det positive og understreger, at arbejdet med stjernestunder ikke handler om at ændre menneskers måde at være på, men om at få flere nuancerede billeder på situationer i arbejdslivet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar