Stjernestunder giver energi, er med til at udvikle
arbejdspladsen og giver en form for lykkefølelse. Stjernestunder er vigtige og særligt vigtigt er det at dele dem med hinanden. Når det hele går op i en højere enhed,
når forældresamtalen, du ellers havde frygtet går godt og samarbejdet med dem bliver meget bedre. Når alle børn er med i aktiviteten, du havde planlagt og du selv er helt opslugt. Så er det netop her, at du oplever stjernestunden. Vi pædagoger
oplever jævnligt stjernestunder og dem skal vi være opmærksom på, idet både
arbejdsmiljøet og fagligheden kan skrues en hak i vejret ved at være opmærksom
på, hvad det er der fungerer. Birgit Buch Jensen, som er en af gruppelederne bag
Ådalskolens søskendekurser i Ringsted beskriver netop i det sidste nummer af BUPL en sådan
stjernestund. Hun siger desuden ”vi kan have en tendens til at fokusere på
problemer, men vi skal også kigge på, hvad vi kan og hvad vi er gode til. Og
så skal vi tillægge det værdi. Det gør os gladere, giver energi samtidig med, at vi kan lære af de gode oplevelser”. Når det er sagt er stjernestunder ikke
kun rosenrøde oplevelser. Det kan også være svære situationer, som er blevet
håndteret bedre end frygtet. Og et øget fokus på stjernestunder betyder ikke,
at man skal stoppe med at tale om problemerne. Birgit tilføjer, at man ikke
feje ting ind under gulvtæppet, men man skal bare huske også at fokusere på det
positive og understreger, at arbejdet med stjernestunder ikke handler om at
ændre menneskers måde at være på, men om at få flere nuancerede billeder på
situationer i arbejdslivet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar