Når Mette, en 11 årige pige fra Ådalskolens søskendekursus, kommer hjem
efter skoletid ved hun hvad der venter hende. En lillebror som er sprængfyldt af energi og impulsiv. Nogle gange lige lovlig meget. Mettes lillebror har ADHD og ADHD
rammer ikke kun hendes lillebror, men påvirker i høj grad også familien. Hendes
bror hedder Jacob og hans vanskeligheder påvirker desuden det miljø, som han
færdes i til daglig. Udgangspunktet for at en behandling af ADHD virker er at
skabe en fælles forståelse for, hvad der er svært for Jacob og hvordan han
bedst muligt bliver støttet. Når Jacob oplever ”at han lykkes” i sin dagligdag,
mindsker det stressen, så han bedre kan overvinde eller kompensere for sine
vanskeligheder. Alle mennesker vokser af ros og opmuntring, men Mettes
lillebror med ADHD har i særlig grad brug for ros. Jacob har ADHD og er født
med et handicap eller en udviklingsforstyrrelse som betyder mange
vanskeligheder i løbet af en dag. Mette fortæller, at han gang på gang løber ind
i nederlag, som svækker selvtilliden. Det er derfor vigtigt, at alle voksne
omkring ham forstår handicappet og er opmærksomme på at give den støtte der
skal til. Særligt en overskuelig hverdag, hvor det er givet, hvad der nu skal
ske, er godt for Jacob. Det vil sige klare, enkle regler og faste rytmer og
rutiner, som fx faste spise- og sengetider. Jacob skal have støtte til at blive
bedre til at takle vanskelighederne og til at opleve sig elsket og holdt af. Et
barn som Jacob med ADHD vil i skolen være særligt udsat for ind læringsproblemer,
mobning og for at blive udelukket af de andre børn. Det kræver overskud og
engagement fra lærerne og pædagogerne at forstå problematikkerne, for det
handler ikke ”bare” om uartighed eller dårlig opdragelse. Min lillebror bliver
konstant afledt af lyde og andre impulser og han har derfor godt af at sidde alene eller tæt på læreren, hvor der er mest
ro. Hans skoledag skal være struktureret, så han kan overskue, hvad der skal
ske. Når læreren giver resten af klassen en besked, har han ofte brug for at få
gentaget beskeden. Som Mette slutter med at sige så lærte hun rigtig meget af
Ådalskolens søskendekursus og kan kun anbefale andre børn som har en søskende
med ADHD om at tilmelde sig. ”Jeg har fået så meget total god viden som ruster
mig i min hverdag”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar