torsdag den 31. juli 2014

Se længere ud over det særlige

En mor har sendt os denne email med en vigtigt budskab. Vi har fået lov til at bringe e-mailen og håber den vil komme mange til glæde. Min søn har særlige behov, et handicap, et syndrom og er udviklingshæmmet. Og når du måske tror, ​​at du kender min søn, er der så meget mere du ikke kender. Siden jeg blev mor har jeg taget ordet "fordømmelse" til et nyt niveau. Det er ikke til at sige, at jeg plejede at være en venligere, blidere version af mig selv - langt fra det - men i disse dage, jeg er særligt følsom over folks reaktioner og svar til min søn. Min søn elsker skraldespande og løvblæsere mere end jeg elsker kaffe og søvn. Han giver fantastiske knus og har et smil, der kan stoppe krige. Han har en ugudelige sans for humor og en lidt foruroligende evne til at identificere minibusser som kører forbi ude på vejen. Men mange mennesker får aldrig det at vide fordi de kun ser hans handicap. Min søn er en 8-årig dreng, som er hel unik. Jeg ved, at mange mennesker ser et barn med særlige behov som en med udelukkende særlige behov og går derfor glip af barnet som menneske. Og jeg er nok ikke den eneste mor, der mener det. Så her er et af mine budskaber. Vores børn er ikke smitsomme. Selv om nogle børn er skrøbelige er der ingen risiko for at smittes af handicappet som en anden bakterie. Men nogle mennesker og børn viger tilbage fra børn med særlige behov, som om de har en smitsom sygdom. Da sønnen var 3 måneder gammel lærte hun at lægge et lille rør i hans luftveje, mens han sov. "Ellers var han dybest set ved at blive kvalt" siger hun. "En uge senere blev der udført en operation for at skabe en alternativ luftvej. Et lille plastikrør blev placeret i hans luftrør, mellem hans strubehoved og lunger. Det giver ham bedre mulighed for at ånde frit."
"Når han hoster slim op, er det ikke anderledes end når dit barn nyser. Du tager måske fat i en serviet, jeg tager et sugekateter," siger hun. For nogle mennesker er det nemt at antage, at et barn med særlige behov er intet mere end disse behov. Let - indtil du bruger et minut eller to med det pågældende barn. Og det er virkelig alt, hvad det tager. Du vil hurtigt opdage, at børn med særlige behov er børn, først og fremmest med forskellige personligheder og præferencer. "Et barn har en ikke-handicappet personlighed, selv om han har fysiske og psykiske udfordringer”. Som enhver anden dreng, elsker han at lege med lastbiler, rulle rundt i snavs, se Svampe Bob Firkant, grine når han prutter. Mennesker der ser på ham, kan se et barn med et handicap, men ved ikke, hvordan de skal interagere, men tag ikke fejl. Han er stadig et barn. Lad være med at antage, at børnene er hjælpeløse - eller håbløse. Den mor som jeg beskrev i begyndelsen konstaterede, at mange mennesker så hendes søns handicap og antog, at han var "mangelfuld på næsten alle områder”. Omverdenen bliver ofte lamslået ved at finde ud af, at han ellers er en "normal" knægt med et par ekstra plastdele," siger hun. Med tålmodighed, opmuntring og sindsygt hårdt arbejde, kan vores børn opnå storhed. Vi lever med vores børn hver dag og vi ser deres forskelle som normale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar