Efterhånden som søskende lærer hinanden bedre at kende kommer der masser af fis og ballade |
I familier med et
barn med særlige behov er der ofte udfordringer som er større end i andre
familier. Der skal tages specielle hensyn, der er ofte talrige besøg hos
behandlere og offentlige instanser. Der er begrænsninger i
udfoldelsesmulighederne og det kan betyde, at der er mindre tid til familiens
øvrige børn. Søskende til børn med særlige behov kan føle sig snydt for
opmærksomhed, tilpasse sig situationen, blive den lille hjælper eller den
umulige for at få opmærksomhed. Jalousien kan nage overfor den søster/bror, som
synes at få alt fra forældrene og overfor kammerater, der synes at have alt.
Ønsket om at være enebarn kan følges af dårlig samvittighed. Der kan opstå
drillerier i skolen på grund af en bror eller søster. En måde at gøre det
lettere at være søskende til et barn med særlige behov er, at give dem den
mulighed, at være sammen med andre i lignende situation. Ådalskolens søskendekursus
er en alletiders mulighed og har som det primære formål at give det frirum til at tale om ”det som
ligger søskende på sinde” i trygge og strukturerede rammer. Et kursus hvor søskende
kan tale om deres liv med andre i samme situation. Et forløb hvor de kan blive
klogere på sig selv og sin situation, opleve anerkendelse af egne tanker og
følelser og se egne muligheder til gavn for hele familien. Som start på søskendekurset
deltager forældrene lørdag formiddag i de indledende aktiviteter og lege. Senere
over middag ser vi en film ”Men jeg vil ikke bytte” og børnene fortæller bla.
hvilke ligheder og forskelle de oplever til deres egen familie. Vi taler også
om hvilke situationer de oplever som lettest og sværest. Der er indlagt pauser
og lørdagen vil være en veksel mellem snak (dele historier), hygge, lege og
godt kammeratskab.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar