Tanken med at samle børn på et søskendekursus er ikke
alene for at formidle nogle fælles temaer til børnene. Et selvstændigt formål
for Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er at bruge fællestrækkene i børnenes
baggrund til at skabe et bærende fællesskab og netværk børnene imellem. I tråd
med det formål vurderer gruppeleder Birgit Jensen fra Ådalskolen, at børnene i
kraft af de temaer, de har haft oppe på søskendekurset, ikke alene har fået en
større forståelse for deres egen situation men også for hinanden i gruppen. Og
netop deres fælles baggrund har gjort, at de har følt sig trygge undervejs og
haft mod på at åbne sig: ”Jeg tror, de har følt sig trygge på
søskendekurset, i situationerne og har turdet fortælle og dele deres
oplevelser. Måske fordi de ved, de har samme baggrundsvilkår.” En mor
udtrykker meget præcist nogle uger efter sidste søskendekursus, hvordan
børnenes erkendelse af, at de alle er ”i samme båd”, har været det vigtigste udbytte
af søskendekurset. ”Det vigtigste min søn har lært er, at han ikke er den
eneste dreng som har en lillesøster med et handicap, og at det ikke kun er hans
familie som nogle gange er temmelig stresset”. Der er også andre børn, som har
præcist de samme oplevelser. Nogle af forældrene peger også på, at deres
børn er begyndt at lege med nogle af de andre fra søskendekurset og at de har
besøgt hinanden derhjemme. Hvorvidt netværket rækker ud over børnenes
deltagelse på kurset, er dog ikke til at vurdere, men et meget stort håb og
ønske. Birgit slutter af med at fortælle, at børnene har haft et rum på søskendekurset
til at reflektere i og har for eksempel fået sat ord på mange af deres
ressourcer. Hun kan se at kurset har sat nogle tanker i gang hos børnene og tvivler
ikke på, at de har fået noget meget særligt ud af at deltage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar