Sådan er det også
når man har en bror eller søster med et handicap. ”Som søskende har jeg en
tendens til at tage ansvar, hvis jeg kan se at min mor er træt”, sådan
fortæller Søren på 11 år som har været på Ådalskolens søskendekursus. Han passer
sin lillebror med autisme, gør rent, tømmer skraldespand og køber ind. Søren
siger selv, at han har travlt i hans hverdag og det var rart at mødes og tale
med de andre børn på søskendekurset, som oplevede det samme. John Quist
Frandsen, som er en af gruppelederne bag Ådalskolens søskendekurser siger, at
det er vigtigt at tale om søskendes udfordringerne i hverdagen. Det kan tage
noget af presset, hvis børnene sætter ord på deres tanker og oplevelser. Det
grundlæggende er at børnene får åbnet op for at tale om problemerne, så de ikke
bliver gemt væk som skam og en stille gnavende irritation. Det kan ødelægge
børnenes liv som voksne og præge dem resten af livet, hvis de gennem barndommen
er så optagede af at opfylde deres søskendes behov i stedet for deres egne. Det
gør det svært for dem eksempelvis at indgå i relationen til andre mennesker på
en ligeværdig måde. Samfundsmæssigt er det en rigtig god ide at støtte søskende
og familierne. Søskende er samfundets råstof. De skal have deres integritet i
behold for at kunne tage selvstændige valg som voksne, være i konstruktiv
dialog og samspil med andre. De skal de støttes gennem opvæksten, siger John. Han
håber, at den familieorienterede tilgang yderligere vinder frem i Danmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar