Hvad er fordelene
ved at vokse op sammen med en søskende som har et handicap eller en
funktionsnedsættelse? Dette er spørgsmålet som vi på Ådalskolens søskendekursus
ofte stiller børnene. Svarene er mange og her er et udpluk af vores erfaringer. Børn som har søskende med særlige behov eller et handicap har
egentlig selv særlige behov. Deres bror eller søster med særlige behov vil generelt have
brug for mere opmærksomhed og pleje. Så mens det giver særlige udfordrninger for søskende
bringer det også muligheder. Børn som vokser op sammen med søskende har store
chancer for at udvikle gode kompetencer som f.eks:
- tålmodighed
- venlighed og omsorg mod andre
- accept af forskelligheder
- medfølelse og hjælpsomhed
- empati overfor andre og indsigt til at håndtere udfordringer
- pålidelighed og loyalitet
Hvilke slags
udfordrende følelser kan nogle søskende have?
Børnene kan til
tider have problemer med at håndtere rollen som søskende til et barn med
særlige behov. Der kan optræde mange forskellige og endda modstridende følelser.
For eksempel kan nogle søskende føle:
- en bekymring for deres søskende helbred og fremtid
- jaloux på den opmærksomhed deres bror/søster får
- bange for, at de vil miste deres søskende
- vred over, at der er mindre opmærksomhed til dem selv
- irritation over at skulle forklare, støtte, tage hensyn og/eller tage sig af deres bror eller søster
- flov om deres søskendes adfærd
- et pres over at gøre, hvad deres søskende bedst kan ikke for husfredens skyld
- føle skyld for negative følelser de har over for deres søskende eller føle skyld over ikke at have et handicap.
Et søskendekursus
på Ådalskolen i Ringsted er for børn i alderen 9-12 år som har en bror eller
søster med et handicap.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar