mandag den 17. november 2014

Hvordan er det at vokse op med en handicappet søskende?

Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekursus for børn i alderen 9-12 år. Her møder vi børn som ved hvordan det er at vokse op med en handicappet søskende. Viktor som er 12 år fortæller hvordan det er at have en lillebror som har autisme. "Jeg husker at vi plejede at gemme os under dynen og vores mor skulle komme og finde os”. Min lillebror var vild med denne leg og kunne lege den i timevis. Jeg husker, at min lillebror blev diagnosticeret som autistisk, da han var 5 år gammel. Snart var der ikke mere gemmelege under dynen. Der var ingen kampe. Han trak sig tilbage ind i sin egen verden. Victor fortæller, at han er træt af folk, der siger," nå, det er ligesom at være enebarn, er det ikke? " Nej, det kunne ikke være mindre ligesom at være enebarn. Jeg er ikke enebarn. Jeg har en bror med autisme.

Check denne video som er rigtig god til at forstå, hvad det er at søskende oplever. Børnene som er i alderen 9-16 år taler om ensomhed, de gode oplevelser, pinligheder og fremtiden. Den er på engelsk, men virkelig god at lære af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar