tirsdag den 25. november 2014

Vi skaber opmærksomhed omkring søskende

Ådalskolen i Ringsted arrangerer søskendekurser for børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et handicap. Næste kursus begynder til marts 2015 og der er åbent for tilmeldinger allerede nu. En af gruppelederne bag søskendekurserne John Quist Frandsen fortæller her om nogle af de bevæggrunde der er for at tilbyde kurser for søskende. Et søskendekursus er et særligt forum, som vi har udviklet her i Ringsted på baggrund af årelang erfaring med familier der har et barn med et handicap. Vi har gentagne set og hørt at et handicap påvirker alle og hele familien. Ådalskolens søskendekursus sætte således direkte spot på søskende fordi de ofte i den store hverdag let kan blive ubevidst overset. Ingen er i tvivl om, at søskende har brug for opmærksomhed fra deres forældre, de har brug for hjælp til at forstå handicappet, og i de ting som de skal indgå i. De fleste har gavn af et forum hvor de kan fortælle og berette om deres del af virkeligheden og sepjle sig i andres virkeligheder. Når et behov bliver overset, kan søskende blive indesluttede, få en vanskelig adfærd, eller føle sig pinlige over deres handicappede bror eller søster. Forældre til børn med handicap allerede har en masse at gøre - nogle gange uden meget søvn eller hjælp. At have opmærksomhed på de andre søskende i familien kan virke som en opgave, man bare ikke har tid til. Ikke af uvilje, men døgnet har simpelthen kun 24 timer. Imidlertid behøver den særlige opmærksomhed ikke at tage masser af tid. Det er bedre at have en mor eller fars fulde opmærksomhed i kort tid, end meget tid med med mange distraktioner. Hvorfor det er vigtigt at give søskende opmærksomhed. Du viser dine børn at du elsker dem og hjælper dem til at føle, at de noget også er betydningsfulde - fx vil søskende føle sig endnu mere elsket, når de finder en lille seddel fra dig i deres madkasse. Det hjælper til at reducere jalousien overfor deres handicappede bror eller søster, når søskende får en-til-en tid med dig - fx søskende, der har 15 minutter hver dag til at spille et boldspil med dig. Det hjælper søskende til at udvikle god opførsel, når du giver dem opmærksomhed for at gøre det rigtige - fx når din søskende barn leger godt med et andet barn, giver du det et knus eller siger "Det er en dejlig spil”. Mange forældre undlader at fortælle søskende om deres brors eller søsters handicap. De kan være i tvivl om det vil være for oprørende og mere skade end gavn. Men ligesom forældre har søskende også brug for at vide, hvad der sker for bedre at kunne forstå. Det hjælper også søskende til at forstå, hvorfor tingene derhjemme er anderledes med deres bror eller søster - fx en søskende kan forstå, at deres bror eller søster får mere opmærksomhed fra mor og far, fordi de har brug for mere hjælp og ikke fordi mor og far elsker det handicappede barn mere. Det hjælper også med at forbedre forholdet mellem børn og deres handicappede søskende - f.eks søskende, hvis bror eller søster har vanskeligheder i en leg kan bedre forstå, at dette er på grund af handicappet og ikke fordi deres bror eller søster ikke kan lide dem. Når forældrene ikke fortæller søskende om effekten af handicap er det som regel værre, end hvis de havde fået den information. De kan høre ting fra andre, eller læse ting på internettet, som ikke er korrekte. De kan lave deres egen version af, hvad der sker, og som kan være værre end virkeligheden. Når de finder ud af, at du har holdt oplysninger fra dem, kan de føle sig vrede og mistroiske over for jer. Hvordan fortæller vi søskende om handicap? Start tidligt - fortæl dine børn om diagnosen og hvad det ord betyder. Besvar spørgsmål som de kommer op og husk på at de fleste børn er meget konkret tænkende. Vær åben og ærlig - det hjælper dit barn til at stole på dig. Hold børnene up to date, hvis der er noget omkring handicappet der ændrer sig. Børn vil også brug for mere detaljerede oplysninger, når de bliver ældre. Navnlig hvad der skal ske med deres bror eller søster, når de bliver voksne. De fleste børn kan lide at være medinddraget i ting, som angår familien. De kan lide at vide om de steder deres søskende går, og møde de mennesker, som støtter dem. De ønsker også at vide ting hvem der vil se efter dem, hvis en mor eller far skal på hospitalet med deres handicappede bror eller søster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar