mandag den 1. december 2014

Jeg har lært at have en blød venlighed

Søskendekursus til marts 2016
I dette afsluttende blog indlæg fortæller Maria hvordan det er at have en storebror med Downs syndrom. "Gennem hele min barndom har Niels været anderledes og når jeg kikker tilbage har det været med meget blandede følelser. Der har været gode og meget svære perioder og selvom vi er voksne nu er der fortsat tider, hvor det er rigtig svært. Min storebror lærte mig ihvertfald, at alt det som er anderledes ikke behøver at være farligt, jeg har meget stor tålmodighed og jeg mener selv at jeg er god til samarbejde og til at have empati. Som oftest tager jeg de ”svages parti” og jeg kæmper en brav kamp for at få alle til at have det godt. Alt sammen kompetencer som jeg har lært i lyset af at have en bror med et handicap. Niels lærte mig ikke at dømme andre på, om de har et handicap eller ej. Jeg tror, jeg har lært at have en blød venlighed, der er kommet fra at have Niels som bror. Jeg har et godt forhold til Niels. Vi taler ofte i telefon og vi bor tæt på hinanden, så jeg henter ham tit hjem til mig for at få en sandwich, sodavand eller vi ser noget tv sammen. Vi er også begge tæt med vores forældre, så vi hænger ud med dem helt regelmæssigt. Vi nyder også at gå i biografen. Niels er en film guru. Han ved mere om skuespillere, skuespillerinder og film end nogen anden jeg kender. Vi elsker også at tage ud på mine forældres båd om sommeren. Åh, vi elsker også skuespil og musicals; vi så "Chicago" i København og vi kan også begge lide håndbold. Som søster til en storebror der har et handicap kan jeg kun anbefale alle der har søskende med et handicap at deltage i et søskendekursus hvis I får muligheden for det. En af grundene til at jeg har haft det så godt med min bror er, at jeg lærte at forstå hvad et handicap er og jeg lærte at forstå hvad det var min storebror ville fortælle mig/os. Alt sammen noget som jeg lærte og indså på søskendekurset og som har hjulpet mig helt enormt i min ungdom". Mange tak til dig Maria fordi du ville dele din historie. Vi håber, at dine erfaringer kan bruges af en masse andre som står i den samme situation som dengang du var barn. Ådalskolen i Ringsted afholder endnu et søskendekursus til marts 2015.

1 kommentar:

  1. Næste søskendekursus begynder efter sommerferien. Se datoerne her på bloggen.

    SvarSlet