Vi er blevet
spurgt af en af vores samarbejdskommuner om vi kunne beskrive Ådalskolens
søskendekursus til fagpersoner. Det vil vi selvfølgelig meget gerne og her i
denne blog er et af budene. Det grundlæggende ved et søskendekursus er at der
er tale om helt almindelige børn, men med ualmindelige vilkår i livet.
Ådalskolens søskendekursus læner sig op af de kognive, anerkendende og
ressourcefokuserende tilgange. Mennesker er styret af sine tanker og derfor
betyder den kognitive dimension netop det at tanker udløser følelser i os og det
er starten for vores handlinger. Når vi på søskendekurser støtter børnene som har en bror eller søster med et handicap så er det i virkeligheden
barnets tanker som vi forsøger at støtte til at blive mere hensigtsmæssige.
Ifølge John Quist Frandsen, som er en af kursuslederne bag kurserne så har vi via søskendekurserne erfaret, at skal man ændre på et barns negative/bekymrende
tankegang og mestringsstrategier skal man sætte ind, inden mestringerne bliver
for automatiserede. Det anerkendende og det ressourcefokuserede i tilgangen på
søskendekurser betyder, at vi anerkender at mennesker gør det bedste, de kan
med de forudsætninger de har. Når vi kombinerer det kognitive med det
ressourcefokuserede og det anerkendende, har vi et rigtig godt værktøj til at
ændre en situation, som ikke fungerer så godt. Når en søskende tænker, at ens
bror eller søster er imod sig eller er irriterende, støtter man ved at lave en slags
kognitiv omstrukturering. "Man lærer så at sige barnet at få nye tanker
ved hjælp af en virkelighedsundersøgelse som f.eks: ”Du tror, at din lillebror
ikke vil lege med dig. Hvad er det du ser, så du tror, han ikke vil lege med
dig”? På søskendekurset er den spørgende og anerkendende tilgang i centrum. Vi
lærer søskende at hvis de vil justere deres handlinger og adfærd skal de
vælge, hvilke tanker og følelser de vil fokusere på. Vores følelser afhænger nemlig
af vores tanker for de lader os mærke, hvad vi tænker. Hvis vi tænker
bekymrende tanker hele tiden, vil vi føle os bedrøvede. Ligeledes går det hvis
vi har vrede tanker - så bliver vi vrede. Men tænker vi derimod positive
tanker, tanker om glæde og succes så kan vi faktisk blive lykkelige og
succesfulde. Du kan ikke gå rundt og tænke på dem, der har såret dig og på
alle dine fejltagelser og samtidig forvente at leve et lykkeligt liv. Lad ikke
andre mennesker og negative tanker berøve dig og din livsglæde - kæmp imod, og
skab en forskel for dig selv. De negative tanker er som ringe i vandet. Hvis de
ikke bliver stoppet, vil de hurtigt formere sig. Det at få et godt selvværd,
afhænger særlig ofte af evnen til at kunne styre sine tanker og følelser. Man
er som man tænker om sig selv. Dit liv ændrer sig ikke, før du ændrer din
tankegang. Måden, du tænker på afgør, hvordan du føler, og dine følelser
afgør, hvordan du handler. Det ændrer derimod ikke søskendes tankesæt, hvis vi bare
siger til dem: ”Pjat med dig, nu skal du være den store og hvis du bare går hen
til ham, så vil han sikkert gerne lege”. Det er vigtigt at huske, at vi tror,
vores tanker er vores virkelighed. Så snart et barn har tænkt ”lillebror vil
mig ikke”, reagerer barnet som om det er sådan. Og så får han samtidig sendt
nogle signaler, sådan at han ødelægger det, der kunne blive en fin leg," forklarer
John Quist Frandsen. Søskende lærer og støttes af at få at vide, at de selv har
masser af ressourcer og styrker. De lærer ikke af det, som de gør forkert. Vi
glemmer ofte, at kunne børn gøre det rigtige, så havde de allerede gjort
det," afslutter John.