lørdag den 4. april 2015

Et søskendeforhold der er ”guld værd”

Et særligt behov eller et handicap påvirker ikke kun barnet, men i høj grad alle medlemmerne i familien. Når søskende i disse uger deltager i Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er det derfor med flere formål for øje. Kort sagt så handler et søskendekursus om forandring både på de ydre og de indre forhold. De ydre forhold betyder alt det nye som søskende lærer om handicap, nye forståelser, ideer fra de andre søskende og gruppelederne mens de indre forhold går på, hvordan den enkelte søskende forholder sig til selve situationen omkring sine egen tanker og følelser. Drengene er enige om, at et godt søskendeforhold ihvertfald er ”guld værd”, men at det også nogle gange kan være meget udfordrende, når ens bror eller søster har et handicap. Drengene fortæller, at det er første gang, at de har fortalt så meget om deres søskende og at de andre børn velvilligt lytter intenst til deres fortællinger. Martin fortæller, at hans lillebrors vanskeligheder jo påvirker alle de omgivelser, som han færdes i til daglig. Martins lillebror har autisme og det vigtigste for at behandlingen af autisme virker er at skabe en fælles forståelse for, hvad der er svært for ham siger Martin, og hvordan min lillebror bedst muligt kan bliver støttet af omgivelserne. Når min lillebror oplever ”at lykkes” i dagligdagen, mindsker det hans stress, så han bedre kan overvinde for hans vanskeligheder. Et barn med autisme er født med et handicap – eller en udviklingsforstyrrelse som betyder mange udfordringer i løbet af en dag. Børn med autisme vil gang på gang løbe ind i nederlag, som svækker deres selvtillid. Det er derfor vigtigt, at alle omkring barnet forstår handicappet og er opmærksomme på at give den nødvendige støtte. Mere konkret betyder det en tydelig struktur på hverdagen supplerer John, som er en af de voksne gruppeledere på søskendekurset. Det er vigtigt for børn med autisme, at de oplever en overskuelig hverdag, hvor det er givet, hvad der nu skal ske. Det vil sige klare, enkle regler, faste rytmer og rutiner, som fx faste spise- og sengetider. Der skal også være støtte til at blive bedre til at takle vanskeligheder og til at opleve sig elsket. Et barn med autisme vil ofte i skolen og institutionen være særligt udsat for ind læringsproblemer, mobning og for at blive udelukket af de andre børn. Det kræver overskud og engagement fra lærerne og pædagogerne til at forstå problematikkerne, for det handler ikke ”bare” om uartighed eller dårlig opdragelse. Martins lillebror bliver let afledt af lyde og impulser, og han har i skolen godt af at sidde alene eller tæt på læreren, hvor der er mest ro. Hans skoledag skal være struktureret, så han kan overskue, hvad der skal ske. Når læreren giver klassen en besked, har han ofte brug for at få gentaget beskeden. Et barn med autisme kræver omgivelser med en helt særlig forståelse og de kan de 3 drenge i den grad nikke genkendende til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar