torsdag den 21. maj 2015

Jeg føler mig gladere, end inden jeg startede i gruppen

I de sidste 4 år har Ådalskolen i Ringsted planlagt og afviklet søskendekurser for børn som har en bror eller søster med et handicap. Når et søskendekursus er slut udfylder børnene et evalueringsskema og deltager dermed i undersøgelse af søskendekursets oplevede effekt. Den generelle tendens viser børnenes oplevelse og udbytte af at have deltaget i kurset. De fleste børn begrundede deres ønske for deltagelse med et behov for at møde andre børn, som befinder sig i en lignende situation samt et behov for at få sat ord på egen situation gennem gensidig forståelse og støtte. Børnene ser derudover ud til at opnå det, de ønsker med deltagelsen. 93 % svarer, at de ’i nogen grad’ eller ’i høj grad’ har fået opfyldt deres forventninger. De fire hyppigst nævnte effekter som deltagerne ’i høj grad’ har oplevet er følgende:
•Jeg føler mig gladere, end inden jeg startede i gruppen.
•Jeg er blevet bedre til at acceptere min situation.
•Jeg er blevet bedre til at fortælle andre, hvordan jeg har det.
•Jeg har fået større indsigt i den situation jeg er i.
Vi er meget tilfredse med effekten og den rammer lige plet i den retning som vi gerne vil have at søskendekurset går. Ådalskolen afvikler endnu et søskendekursus i efteråret 2015 og der er åben for tilmelding nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar