onsdag den 6. maj 2015

Søskendekurset giver 4 gode pointer

Børn som pårørende befinder sig i en særlig situation, da de er i et særligt afhængighedsforhold til sin søskende med handicap. Der er derfor brug for særlig opmærksomhed og støtte for at forebygge, at situationen medfører vanskeligheder for søskende. Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekurser for børn i alderen 9-12 år og en af gruppelederne John Quist Frandsen giver her 4 gode pointer til hvordan man som forældre kan håndtere det.
  • 1. Vær tydelig og troværdig

Brug enkle formuleringer og ord i børnehøjde og lad være at give for mange indviklede forklaringer. Svar på det børnene spørger om og kun det. Fortæl også barnet, hvad du ser og tænker, så I får hul på snakken. Sig fx ”Jeg ved godt, du kan have det svært når Martin er hjemme” eller ”Jeg kan se, at du er bekymret for din brors udvikling, er det rigtigt?”
  • 2. Styrk barnet

Styrk barnets selvværd ved at vise tillid og anerkendelse. Fortæl hvor stærk hun er (giv præcise og virkelige eksempler), at hun klarer sig godt selvom hun har en søster med et handicap. Fjern noget af det fokus som er på handicappet også selvom det ”fylder” rigtig meget. Forklar hende, at hun ikke er alene, og at der er andre børn i samme situation som alle dem på søskendekurset. Giv tips til at tackle de svære situationer, som fx: ”Lad os tænke sammen om, hvad du kan gøre, når du kommer hjem, og din bror er overtræt eller er i dårligt humør. Kunne du gå over til naboen eller har du mere lyst til at se fjernsyn?” Denne snak kan være med til at skabe åbenhed om hvad det er søskende oplever som udfordrende i hverdagen og konflikterne mere overkommelige.
  • 3. Forklar om handicappet eller diagnosen

Fortæl barnet, at hun på ingen måde er ansvarlig for hans søskendes handicap eller problemer. Sig sandheden lige ud: ”Det er ikke din skyld – det kan aldrig blive din skyld – du har ikke gjort noget forkert”. Det skal gentages mange gange, før barnet begynder at tro dig. Fortæl barnet, at far og mor nok skal tage hånd om den søskende som har et handicap og at selvom at der en gang imellem er svært så er der også mange gode dage. Synliggør de gode dage. Forklar, at hun ikke kan løse problemet og at det heller ikke er hendes ansvar.
  • 4. Giv stabilitet og frirum

Samværet og samtalen med dig er et frirum – en tiltrængt pause, hvor barnet kan lukke frustrationer, være ærlig, irritation og vrede ud, hvis hun har behov for det. Forsøg at skabe en tryg atmosfære med få forventninger, hvor hun har lov at være det barn, hun er. Snak også gerne om, hvordan hun selv kan skabe sig nogle rammer, der gør hende mere tryg derhjemme og spørge ind til hvad hun selv godt kunne tænke sig det skulle være.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar