mandag den 18. maj 2015

Søskendekursus i september

Uden søskende ingen søskendekursus. De er der allevegne. I hver klasser sidder der 1-2 børn med særlige behov. Mange af disse børn har brug for en særlig forståelse fra deres omverden for at have en skoledag som er støttende og udviklende for dem. Det er det som hedder inklusion og et emne som i høj grad præger den skolepolitiske debat i øjeblikket. Langt de fleste af de inkluderede børn har søskende og det er netop disse børn i alderen 9-12 som Ådalskolens søskendekursus henvender sig til. Som oftest er det forældrene der tilmelder deres barn til et søskendekursus, men hvordan oplevede børnene det egentlig? Børnene har typisk aldrig hørt om et søskendekursus og ved sjældent hvad det er. Dertil skal forældre svare, at et søskendekursus er et sted, hvor man er sammen med andre børn som også har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Ikke alle børn har lyst til at starte på et søskendekursus, da de først hørte om det. En er blevet ”lokket” og en anden er blevet ”overtalt” til at komme. Børn er forskellige og deres modenhed er forskellig, hvilket er meget afgørende for den måde de møder søskendekurset på. Forklar børnene konkret hvad et søskendekursus er, kik på bloggen, kik på billederne, læs historierne og spørg os gerne, hvis der er uklarheder. Afklar at det ikke er noget farligt, ikke noget med at sidde og græde på en stol i en rundkreds, men bare almindelig samvær med andre søskende. Som en af de 10 årige drenge siger ”det er godt at komme på søskendekursus ellers går jeg bare og holder det inden i mig selv”. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar