mandag den 3. august 2015

Det blev til 4 super lørdage..

"Et søskendekursus hjælper mig til at forstå min storebror bedre"
At komme af sted på søskendekursus er en sjov og spændende oplevelse, hvor man møder andre børn, som også har en bror eller en søster med et handicap.
Ådalskolen i Ringsted har søskendekursus igen:
Kursusfolder og tilmelding downloades som PDF filer fra www.aadalskolen.dk i menuen ”Søskendekursus”.

Anna var med på Ådalskolens søskendekursus i efteråret og hun skriver følgende e-mail til os. Mange tak Anna og hvor er det fedt at høre fra dig.
Jeg er en pige på 12 med en lillebror på 11 med en autisme spektrum forstyrrelse. Min bror har altid været ret speciel og meget genert, men det var først da han blev lidt ældre at vi begyndte at tro at der virkelig var noget galt. Han blev meget aggressiv over de mindste småting, lukkede sig inde på sit værelse og havde en masse mærkelige ritualer vi ikke måtte bryde. Hvis vi forsøgte gik han fuldstændig amok og slog og bed sig selv. For ½ år siden blev han indlagt på børne- psykiatriske afdeling. Vi har nu vidst at han har en autismespektrumforstyrrelse i ca. 3 måneder nu og det har ændret os alle i min familie. 

Vores hverdag er helt anderledes. Vi er f.eks begyndt at have meget fastere rammer og respektere at nogle af hans ritualer f.eks at han aldrig vil drikker den sidste tår saft i hans glas og har behov for at gå og svinge en pind rundt i flere timer. Jeg bliver heller ikke så sur på ham mere. Jeg ved at det er fordi han ikke er helt normal at han gør som han gør. Han har fået en støttelærer som han er blevet virkelig glad for. Han har lige afleveret sin første lille skoleopgave og måske er der endda mulighed for at han skal til eksamen på et tidspunkt, når han bliver rigtig dygtig. Det håber jeg rigtig meget på. 

Alligevel bekymrer jeg mig rigtig meget for hans fremtid, hvor skal han bo og hvem skal passe på ham. Min mor har læst rigtig mange bøger på biblioteket, men jeg forstod det  ikke da jeg var yngre, hvad et barn med autisme var selvom hun prøvede at forklare mig det. I efteråret deltog jeg i et kursus for søskende på Ådalskolen i Ringsted. Jeg havde aldrig mødt andre børn med de samme problemer som mig. Det blev til 4 super lørdage, som jeg altid glædede mig rigtig meget til og en sjov hyttetur for mig, som var rigtig hyggelig. Jeg har kun en gang før været af sted uden at min lillebror var med. Når de andre børn fortalte om deres søskende og om hvad de kunne finde på, kunne jeg sidde og tænke, at det havde jeg oplevet på samme måde. Jeg kan huske, at det var som om at møde en slags soul mates, selvom jeg jo godt ved, at alle vores søskende er forskellige. Jeg mødte to rigtig søde piger, som jeg stadig snakker med. 

Jeg var virkelig glad for at jeg deltog og jeg vil gerne med igen, men nu er jeg for gammel. Min mor kikker efter søskendekurser for ældre søskende. Derfor vil jeg bare sige til alle jer søskende derude, hvis I har en bror eller søster med et handicap -  tag med på søskendekursus I vil ikke fortryde det.

De bedste hilsner til alle jer søskende derude.
Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar