mandag den 14. september 2015

Børn med særlige behov har brug for søskende med en særlige forståelse

Det er mottoet på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Vi tror også på at alle børn som udgangspunkt gerne vil gøre alle glade og tilfredse. 90% af en uacceptabel adfærd hos barnet indikerer, at omgivelserne ikke forstår barnet og hans eller hendes verden. De sidste 10% prøver barnet bare grænser af. Det at have et barn med et handicap er et vilkår, der påvirker alle i en familie. Derfor skal søskende kædes på til at mestre familielivet og fastholde det

ressourceorienterede syn på såvel barnet med handicap. Det kan til tider være hårdt at være søskende til et barn med et handicap. Derfor er det altafgørende for hele familiens trivsel, at søskende får viden om, hvordan de tager vare på egne ressourcer og opbygger et sundt og ressourcefyldt forhold til deres bror eller søsters handicap. Samtidig skal forældrene være opmærksomme på at søskende ikke bliver ”klemt”, fordi barnet med handicap kræver ekstra mange ressourcer i hverdagen. For søskende gælder, at de skal være med til at tackle, rumme og støtte deres bror eller søster med handicap livet igennem og samtidig på en sund og konstruktiv måde lære at gøre opmærksom på sig selv, så der også skabes ”plads” til dem i hverdagen. Da familievilkårene måske pludseligt, er forandret, når familien tæller et barn med handicap er der brug for at omgivelserne herunder også søskende får viden ude fra om tackling af familielivet med et barn med et handicap.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar