onsdag den 21. oktober 2015

At møde andre søskende som kender til det samme

”At være søskende til en bror eller søster som har et handicap er for nogle en tabuiseret problematik, som mange af os har svært ved at tale om”, sådan fortæller Trine som er 12 år og deltager i øjeblikket på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Konsekvensen af dette er at vi børn går rundt med en oplevelse af, at vi er de eneste i verden, der har de oplevelser. Mange søskende kan genkende følelserne, og i det følgende citat fortæller et af børnene, at søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted er med til at hjælpe ham til at gøre op med denne følelse:
”Når man har det svært, har man tendens til at sige, at det er synd for mig, og at jeg er den eneste, men her på søskendekurset kan jeg få bekræftet, at det er jeg ikke.” Samtidig fortæller børnene, at de har lært rigtig meget af hinandens erfaringer med at håndtere en bror eller søster med særlige behov. Således har søskendekurset også dannet rum for en fælles sparring imellem børnene. To andre søskende fortæller her, hvorfor de gerne ville deltage i kurset:
”Jeg ville gerne mødes med andre i samme situation, som jeg er i og selvfølgelig lære af hvordan de gør: Hvad gør de for at det er nemmere for søskende?”
”Det har været virkelig interessant at være med, siger Martin på 11 år. At være en del af en gruppe, som har det på samme måde alle sammen”. Endelig giver børnene også udtryk for, at de godt kan ønske sig at komme på søskendekursus igen. ”Jamen et søskendekursus giver simpelthen, at man får udtrykt, hvad man egentlig selv har behov for, supplerer Mikkel på 12 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar