tirsdag den 10. maj 2016

Relationer til kammerater og venner


Det kan nogle gange være svært at tage sine kammerater med hjem, hvis ens søskende med autisme har nogle måder at være på, som kan virke mærkelige på andre. Sådan fortæller Søren der er 10 år og deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Det kan betyde, at jeg føler mig pinlig og flov over min søskende og jeg er bange for, at det skal påvirke det forhold, som jeg har til mine venner. Gruppeleder John Frandsen fra søskendekurserne fortæller, at søskende godt kan komme i en indre splid med sig selv, fordi man bliver flov over, at man bliver flov. Nogle kan føle sig som et dårligere menneske. Det kan være alt for svært og omstændeligt at skulle forklare en eventuel mærkelig opførsel, og børnene ønsker inderst inde heller ikke at sætte deres søskende i et dårligt lys. Den nemme løsning er derfor at undlade at tage venner med hjem. Det er derfor vigtigt, at søskende får hjælp til at forstå, acceptere og håndtere de ambivalente følelser, der kan opstå når ens bror eller søster har et handicap.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar