fredag den 3. juni 2016

Et kursusprogram med mening

Kursusprogrammet som vi gennemfører med søskende giver børnene rig mulighed for at blive inddraget i hinandens oplevelser og sætte spot og fokus på sin egen søskende. De bliver oplyst om handicappet, adfærdsmønstre og forskellige handlinger bliver afmystificeret i løbet af søskendekurset. Et søskendekursus medfører at omgivelserne får en bedre forståelse for børnenes situation. Følelser blev almengjorte og det medfører, at børnenes alenehed bliver nedbrudt. Deltagelsen i søskendekurset gør det muligt for søskende at dele erfaringer og følelser med ligestillede og medfører, at andre følelser som f.eks. pinlighed, afmagt og jalousi bliver legaliseret. I evalueringen fra børnene fremgår det tydeligt, at programmet har været meget gavnligt for dem. Flere af børnene fortæller også, at et søskendekursus skulle vare længere. Andre søskende fremhæver de programpunkter, som skaber forståelse fra omgivelserne, som de vigtigste. Generelt om søskendekurset siger søskende:
”Det er rigtig godt at få forklaringer som jeg også kan bruge i skolen, så de andre ved, hvordan det er.”
”Det er vigtigt, at de andre i klassen forstår det, så man ikke bliver drillet.”
 ”Det er godt at høre, at andre søskende tænker ligesom mig og at det ikke bare er mig, som har det svært”
”Søskendekurset er godt. Der alle vi børn få snakket om, hvilke problemer vi oplever og så kan de andre fortælle, at sådan har de det også.”
Men også de oplysende og kontaktskabende dele af søskendekurset som øvelserne og søskendecampen vurderes højt. Som Martin på 12 år udtrykker det: ”Aktiviteterne var meget lærerige og er sjove. Jeg har tænkt meget på de forskellige ting jeg lærte og det har givet mig et helt andet syn på min storebror”.
En anden søskende fortæller: ”Søskendecampen var en alletiders afslutning, hvor man kunne få sagt noget og I voksne kunne se, hvad man måske havde brug for, når ens søskende er handicappede”.
Gruppelederne konkluderer, at søskendekurset i den grad hjælper børnene med at få sat flere begreber på plads, vi tager dem alvorligt og sætter dem i fokus. Søskendekurset viser, at man med en forholdsvis lille indsats kan hjælpe en gruppe børn, som nemt kan blive overset og ikke møder den nødvendige forståelse fra omgivelserne. Det er vores klare opfattelse, at søskendekurserne kan forbedre børnenes situation både nu, men naturligvis også i tiden fremover. Derfor arbejder vi ihærdigt med forudsætningerne for at rammesætte søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted, som en fast praksis hvert år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar