lørdag den 23. juli 2016

Afgjort en super investering for fremtiden

Magnus fortæller hvordan han oplever det
”Det giver god mening at komme af sted på et søskendekursus igen” sådan fortæller Magnus, som er 12 år. Han har netop i foråret deltaget i Ådalskolens søskendekursus igen. ”Igen” betyder, at han for 3 år siden deltog for første gang. Dengang var han lige blevet 9 år, havde masser af ”krudt bagi”, kunne ikke sidde stille og syntes kun det var hamrende irriterende at have en storebror med autisme og at der i hverdagen skulle tages så mange hensyn. Magnus siger, at han dengang ønskede sig ”væk fra” hans storebror, glædede sig til at han var på aflastning og frygtede altid når han kom hjem igen for så vidste han, at hans forældres opmærksomhed igen var væk. Magnus husker, at det var godt at snakke med søskende dengang, lytte til deres historier og så kunne vi spille fodbold i pauserne. Jeg husker også fra dengang, at der var mange af de andre søskendes oplevelser og erfaringer som jeg tydeligt kunne genkende. Da jeg her i foråret deltog i søskendekurset igen var det lige som at komme ”hjem”. Det var næsten de samme kursusledere, rammerne for søskendekurset kunne jeg godt genkende og stemningen var bare i top. Der var naturligvis helt nye søskende. Denne gang var der flere piger end sidst. Nu her efter 3 måneder efter at søskendekurset er slut kan jeg bare sige, at det er rigtig fedt at komme på søskendekursus igen. Denne gang har jeg fået sat en hel masse på plads, dels er jeg selv blevet ældre, klogere, mere rolig og jeg har fået en anden forståelse for min storebror. Han bor i dag på et opholdssted for unge med handicaps men vi besøger ham ofte. Jeg kan også tage ham med ud at gå og vi kan spille computer sammen. Et søskendekursus er klart med til at skabe den nødvendige forståelse som er vigtigt at have som søskende. Vi børn vokser op sammen med en handicappet søskende og det giver altid en anderledes og nogle gange broget barndom. En barndom som til tider er svær, men det hjælper at vide, at der er andre børn som har de samme oplevelser og det hjælper at have nogen at tale med dem om. Hvis du har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap kan jeg kun anbefale dig at deltage i et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar