Når søskende som har en bror eller
søster med et særligt behov eller et handicap mødes er det helt centralt, at søskendekursernes
indhold knytter an til børnenes egen erfaringsverden - at den tager udgangspunkt i
dét, der optager, undrer og motiverer søskende. Ådalskolen i Ringsted
arrangerer søskendekurser for børn i alderen 9-12 år og vores erfaring peger på
at det bedste søskendekursus kommer når børnene ”inviteres på banen”. John
Quist Frandsen som er en af de 3 gruppeledere peger på, at kursets formål
udvikles i et kontinuerligt samspil mellem søskende, os og det fællesskab de
indgår i. Det understreges, at søskende lærer gennem vidende personer, som
fungerer som forbilleder og skaber mulighed for, at man kan danne nye
erfaringer og udvikle ny viden. På Ådalskolens søskendekursus ønsker vi at at
fokus flyttes fra den enkeltes læring til læringsfællesskabet. Læring som
social deltagelse i praksisfællesskaber er netop omdrejningspunktet og vi tror
på at læring foregår overalt og altid, påpeger John. Med dette perspektiv på
søskendekurserne lægges der afstand til læringsforståelser, der knytter læring
snævert til foredrag og undervisning centreret omkring faglige oplæg og
voksen "vidensoverføring" til børnene. Opmærksomheden i forståelsen ligger derfor
i stedet på den sociale interaktion og relationerne i læringsfællesskabet og John
understreger vigtigheden af at finde relevante måder, hvorpå man kan ”… inddrage søskende
i meningsskabende praksisser, give dem
adgang til ressourcer, som styrker deres deltagelse, åbner deres horisonter, så de
kan påbegynde nye læringsbaner som de direkte kan identificere sig med. John fortæller, at
vi lærer ved at deltage som handlende mennesker sammen med andre.
Hovedtanken ved Ådalskolens søskendekursus er, at læring altid finder sted i
en konkret, social sammenhæng – i et praksisfællesskab og at læring er en
social proces, der fordre en aktiv deltagelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar