fredag den 3. marts 2017

High five til søskendekursus

Ådalskolen i Ringsted har for flere år siden startet kurser for søskende, der har en bror eller søster med et handicap. Vi har netop fået en mail fra en voksen søskende på 30 år, Casper som skriver således: ”Gennem min barndom har der været områder, som jeg måske først nu egentlig ser har påvirket og påvirker mig en del – på godt og ondt – fx det at tage et stort ansvar i familien, ekstra omsorg, familiekurser på Pindstrupcentret, tilsidesættelse af egne behov, hjælpere i huset, pinlige oplevelser, det svære ved at fortælle at min lillebror har Downs Syndrom og at jeg i mange år forsøgte at gemme ham ”væk” fra omverdenen osv osv. Jeg tænker, at jeg ikke kan være den eneste søskende til en handicappet, der har oplevet at bliver påvirket af nogen af de her ting. Og her er en søskendegruppe et fantastisk rum til erfaringsudveksling – til at snakke om nogen af de ting, der er svære, udfordrende og ikke så sjove i livet med en søster/bror med handicap. Men jo også et sted, hvor man kan dele gode oplevelser og erfaringer. En søskendegruppe er et sted til at få reflekteret lidt over livet, til at få støtte og give støtte – til at kunne komme videre, hvis noget opleves svært og tungt”.
Ådalskolens søskendekursus henvender sig til børn i alderen 9-12 år og efter Caspers brev giver det bare endnu større mening. Tak Casper fordi vi måtte bruge en del af dit brev.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar