Ådalskolens
søskendekrus er igennem den seneste tid blevet spurgt til om vi ikke kunne
skrive lidt om, hvad der ligger bag søskendekurserne set med fagprofessionelle
øjne. Dette blogindlæg er altså et forsøg herpå. Ådalskolen i Ringsted har
arbejdet med søskendekurser for børn i alderen 9-12 år siden 2012, børn som
enten har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. På et
søskendekursus er der et helt klart fokus på at hjælpe
barnet til at få
en bedre forståelse for sine egne mentale tilstande og for andres mentale
tilstande. Der arbejdes aktivitetsbaseret på at skabe et rum, hvor børn, som
har en bror eller søster med et handicap, kan spejle sig i hinanden og dermed
få mulighed for at bryde det tabu, som ofte gennemsyrer problematikken. Et
søskendekursus kan rumme 10-12 børn, har en fast struktur for møderne og
bestemte temaer knyttet til hvert af dem. Strukturen er typisk en velkomst og
en ’siden sidst’-runde, hvor børnene kan fortælle om gode og dårlige oplevelser
og kan få de andre børns refleksioner på deres oplevelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar