Hvad vil det sige at møde søskende der, hvor de er?
At møde søskende der, hvor de er, vil sige at tage udgangspunkt
i deres situation. Det vil sige, at vi tilrettelægger søskendekurset, sådan at søskende
oplever, at de bliver taget godt imod, og at niveauet for det, der sker på
kurset, passer til dem. Udgangspunktet ’du og jeg’ understreger, at vi som kursusteam
og søskende er ligeværdige og forventer gensidig respekt og forståelse. Det
handler i udgangspunktet om god og hensigtsmæssig kommunikation, om at lytte godt efter, om at udtrykke
vore egne ideer tillidsfuldt til forskellige børn og møde dem alle med empati.
Vi møder søskende, hvor de er, ved at tage udgangspunkt i situationer, de
kender, og ved at give eksempler på ting, de kan genkende fra deres dagligdag
og tale et sprog, som de forstår. Men nu er søskende kommet på kursus for at lære
noget, så det er også opgaven at skubbe dem et skridt frem, at skabe læring.
Derfor handler det om at bevæge sig gradvist fra søskendes tryghedszone ud i
det nærmeste felt for videre udvikling ved at skabe passende forstyrrelser.
Denne udvikling sker fint i en ramme som et søskendekursus med et deltagerantal
på omkring de 12. Det er en god og arbejdsdygtig gruppe. At møde søskende, hvor
de står, handler også om at variere vores formidlingsformer og være opmærksomme på børnenes læringsstile. Nogle lærer fx
bedst gennem det, de hører, andre stimuleres gennem det, de ser, atter andre
skal have tingene konkret i hænderne for at forstå dem. Det enkelte barn lærer noget ved at knytte ny viden og
nye færdigheder til det, den pågældende allerede ved og kan. Samtidig lærer den
enkelte i samspillet med fællesskabet mellem de andre børn og i samspillet
mellem børn og voksne.
Hvorfor er det vigtigt at møde søskende der, hvor de er?
Vi møder søskende der, hvor de er, fordi vores
udgangspunkt er at tage afsæt i den anderkendende tilgang, hvor alle børn på
søskendekurset er ligeværdige og har samme ret til opmærksomhed og lærdom. Børnene har krav på at blive
taget alvorligt, at der er respekt for alles synspunkter, så alle får mulighed
for at udvikle sig. Samtidig gør vi det, fordi forskningen viser, at denne tilgang giver det bedste indlæringsresultat. Når
vi møder søskende, hvor de er, giver vi dem de bedste forudsætninger for at
realisere deres eget potentiale i fællesskab med andre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar