Baggrunden for Ådalskolens søskendekursus, er et ønske om
at tilbyde børn som har en bror eller søster med et handicap et kortvarigt
kursus, som har både et udviklingsperspektiv, et forebyggelsesperspektiv og et
handlingsperspektiv. I de 3 weekender søskendekurset forløber, vil børnene møde et
struktureret og spændende forløb målrettet alderen 9-12 år. Under kurset
får børnene masser af faktuel viden om deres brors ellers søsters handicap, styrker og relationer,
en generel større rubusthed og hvad de kan forvente sig af den den rolle som de er i.
Børnene får endvidere lejlighed til at overveje og tale om situationer, som de
selv synes er vanskelige og får ideer til hvordan de kan tackle disse
situationer på en ny og anderledes måde.
Grunden til, at netop disse elementer er udvalgt er, at
virksomme søskendeindsatser viser sig karakteriseret ved elementer som:
• at give børnene realistiske forventninger til deres brors
eller søsters udvikling
• at styrke børnenes forståelse overfor barnet med særlige
behov
• at give viden og ”tag-med-hjem-ideer”
• at få børnene til at forholde sig til søskenderollen
sammen med andre
• at give et tilbud om fællesskab sammen med andre børn i
lignende situationer
Erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser gennem 7 år viser, at børnene er rigtig glade for at deltage i kurset. Det
opleves som meget positivt af dem, at både yngre og ældre søskende deler
livsoplevelser og at kurset er målrettet og dækkende for alle handicapgrupper.
Ådalskolens søskendekursus ses derfor både med et udviklingsperspektiv, et
forebyggelsesperspektiv og et handlingsperspektiv. Udgangspunktet er, at søskende
gennem de handlekompetencer, de tilegner sig undervejs på kurset, får større
generel sikkerhed i søskenderollen, samtidig med at de får erfaringer med, hvordan de skal
håndtere situationer, hvor der ellers er risiko for, at de ellers ville opleve
konflikter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar