Det motto står Ådalskolens søskendekursus i Ringsted på mål for. Vi tror også
på, at alle børn som udgangspunkt gerne vil gøre alle glade og tilfredse. 90% af
en uacceptabel adfærd hos et barn indikerer, at omgivelserne ikke forstår barnet
og hans eller hendes model af verden. De sidste 10% prøver barnet bare om rammerne
holder. Det at have et barn med et handicap er et vilkår, der påvirker alle i
en familie. Derfor skal søskende kædes på til at mestre familielivet og
fastholde det ressourceorienterede syn på såvel barnet med handicap. Det kan
til tider være hårdt at være søskende til et barn med et handicap. Derfor er
det altafgørende for hele familiens trivsel, at søskende får viden om, hvordan
de tager vare på egne ressourcer og opbygger et sundt og ressourcefyldt forhold
til deres bror eller søsters handicap. Samtidig skal forældrene være
opmærksomme på at søskende ikke bliver ”klemt”, fordi barnet med handicap
kræver ekstra mange ressourcer i hverdagen. For søskende gælder, at de skal være
med til at tackle, rumme og støtte deres bror eller søster med handicap livet
igennem og samtidig på en sund og konstruktiv måde lære at gøre opmærksom på
sig selv, så der også skabes ”plads” til dem i hverdagen. Da familie vilkårene
måske pludseligt, er forandret, når familien tæller et barn med handicap er der
brug for at omgivelserne herunder også søskende får viden ude fra om tackling
af familielivet med et barn med et handicap.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar