lørdag den 19. august 2017

Erfaringer fra søskende


Langt de fleste søskende har et varmt og kærligt forhold til deres bror eller søster med et handicap eller særlige behov. Mange lærer deres bror eller søster nye færdigheder, kan lide at lege sammen og nyder at være en del af deres udvikling og fremskridt. Men de fleste søskende har også perioder, hvor deres oplevelser og erfaringer er svære og i situationer kan de blive sure, irriterede, triste, vrede eller jaloux på deres søskende. Andre søskende har det også svært ved at håndtere deres søskendes udfordringer og oplever at de "fylder rigtig meget i hverdagen". Søskendes følelser og oplevelser forandrer sig ofte med tiden og naturligvis, hvis deres bror eller søsters handicap ændre sig. På Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er der igennem aktiviteter i børnehøjde mulighed for at italesætte de mange erfaringer og oplevelser.

Positive følelser og erfaringer blandt søskende
At have det sjovt med sin søskende...
”Jeg elsker at kramme og kilde min bror, det får mig til at grine og jeg bliver i godt humør”
Omsorgsfuld, beskyttende og stolt...
”Jeg føler mig så stolt over min bror. Han lader aldrig sit handicap komme I vejen, han er en inspiration for mig”
Tolerance og empati overfor andre...
“Hendes handicap har lært mig at have respekt for andre mennesker og handicappede i det hele taget”
At have kontakt med andre søskende...
"Det er rart at vide, at man ikke er alene, og når man ved, at der er nogen at tale med så (især hvis man ofte taler til dem), hjælper det nemlig dig selv, at man kan fortælle om nogle af udfordringerne”
Muligheder for at lære nye færdigheder...
”Min viden om førstehjælp er rigtig god selvom jeg ikke er særlig gammel. Det er fordi jeg skal hvide hvad jeg må gøre, hvis min søster får et stort krampeanfald”
Vanskelige følelser og oplevelser for søskende
Mangelfuld forståelse for handicappet...
”Min bror gør det same om og om igen. Han vil have den same bluse hver eneste dag og min mor må vaske den om natten. Jeg ved ikke hvorfor?”
At føle sig flov og pinlig...
”Nogle gange bliver jeg rigtig flov når mine kammerater kommer og besøger mig og min bror viser dem sin ble. Jeg ved ikke, hvorfor han går med ble når han nu er 10 år og jeg synes han i hans alder burde kunne gå på toilettet”
Bekymringer om sin søskendes helbred...
”Jeg er virkelig bekymret. Jeg tænker hans helbred simpelthen er så svagt at han ikke bliver så gammel og måske snart vil dø”. ”Mine forældre siger, at det vil ikke ske”
Føle sig vred, ked af det, tilbagetrukket eller skyldig...
”Nogle gange er jeg ked af det når min bror er i aflastning, det er lige som om når han er på hospitalet”
Følelsen af at forældre ikke giver dem nok opmærksomhed...
”Mor og far er vildt uretfærdige. Min handicappede bror får meget mere opmærksomhed end mig”

Bekymringer for hvad der vil ske i fremtiden...
”I fremtiden er jeg bekymret for hvad der skal ske med min søster. Får hun nogensinde et arbejde. Jeg ved at jeg får et men jeg er i tvivl om hun kan. Eller om hun nogensinde vil blive gift og få børn”
Ikke kan lave fælles aktiviteter som en rigtig familie...
”Det er hårdt at vi aldrig kan lave aktiviteter sammen som en familie. Vi skal altid dele os. Min mor tager ofte min lillebror når vi er på familiebesøg. Det er også meget udfordrende når vi er på ferier og sådan”
Søskende i forskellig alder
Dette kan være nogle af de ting, som du som søskende oplever eller måske kommer til når du har en bror eller søster med et handicap. Der er i hvert fald andre søskende som har stået i disse situationer. Ved at være opmærksom på dem og ved at huske at tale med nogen om det du som søskende oplever og føler sker der oftest det, at der i fællesskab kan findes en god løsning på, hvordan du klarer udfordringerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar