Søskendekurser er for børn som har en
bror eller søster med et handicap. Søskendekurser tilbyder en hjælp, som det
etablerede system ikke kan give. Vi ved, at søskendekurserne virker; det ser og
hører vi fra de søskende, som vi møder på vores kurser, men du behøver
ikke tage vores ord og erfaringer for gode varer. Søskendekurserne er en
internationalt anerkendt praksis, og en række forskere har undersøgt og
dokumenteret virkningen af kurserne inden for forskellige områder. Nedenfor har
vi samlet en række uddrag af citater og refleksioner som vi har oplevet gennem årene. "Som begyndelse må vi sige, at søskendekurserne
tilbyder den hjælp, som det etablerede system ikke kan give. Ifølge gruppeleder
fra Ådalskolens søskendekursus John Quist Frandsen ligger en af styrkerne i søskendekurserne,
at deltagerne er ligeværdige, og at de kan føle sig normale til trods for, at
de har nogle anderledes vilkår i hverdagen. På søskendekurserne er omverdenens
fordomme nemlig lukket ude”.
Vores erfaringer går blandt andet på:
”(…) at søskendekurset som metode har
den effekt, at deltagerne oplever, at de kan spejle sig i hinanden, at de
modtager og giver støtte og omsorg, at de bliver rigtigt forstået, og at de
finder ud af, at de ikke er alene med deres problem, hvilket kan øge følelsen
af at være ”normal”.
Desuden:
”(…)er der fire effekter, som rigtig
mange har oplevet, at de i høj grad har opnået:
• Jeg føler mig gladere, end inden jeg
startede i gruppen
• Jeg er blevet bedre til at acceptere
min situation
• Jeg er blevet bedre til at fortælle
andre, hvordan jeg har det
• Jeg har fået større indsigt i den
situation jeg er i
Disse former for udbytte må siges at
give deltagerne et rigtig godt udgangspunkt for at bearbejde deres situation og
komme videre fortæller John Quist Frandsen. At komme på søskendekurset opleves af
mange ”ligesom at komme hjem”. Her gør mødet med ligestillede, at børnene
oplever accept og forståelse, her kan de være sig selv og tør smide facaden, de
følger med i hinandens liv, og der opstår et særligt fællesskab. Børnene i
disse særligt styrede grupper muliggør, at man kan øve sig i og lære at indgå i
nye relationer med andre. Etablering af nære sociale relationer rækker ud over
gruppedeltagelsen – ud i hverdagslivet, hvor nye relationer etableres eller
eksisterende forbedres”. ”Søskende fortæller om, hvordan de på søskendekurset
møder en helt særlig genkendelse og forståelse, som gør, at de ikke føler sig
så alene, at de føler sig ”normale”, mere accepterede og som muliggør erfaringsudveksling
med andre ligestillede. Erfaringer fra søskende i disse typer grupper er, at
grupperne er vældigt hjælpsomme i forhold til personlig styrke/robusthed og
udvikling af sociale kompetencer. Dette har betydning for sociale relationer i
og udenfor gruppen, i forhold til skole, familie og andre personlige netværk”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar