En indsats over for børn med en bror eller søster som har et handicap har
i de senere år i særlig grad høstet rigtig mange positive erfaringer særligt ved
oprettelse af søskendekurser for børn. Ådalskolen i Ringsted er et eksempel på
et sådant tilbud og vi vil beskrive lidt om hvad et kursus hos os bidrager til. Fundamentet på et søskendekursus er generelt:
At børn kan spejle hinandens oplevelser med både gode og skidt og
dermed komme til større forståelse af egen situation
At følelsen af anderledeshed og isolation mindskes, når man
konstaterer, at andre har samme problem og ofte reagerer på samme måde som en
selv
At handlekraft og selvværd øges, når man får luft for tanker og følelser
i en sammenhæng, hvor man med det samme oplever sig forstået og bliver
accepteret
At forståelse og indsigt i egen livssituation vokser, når man hører den
beskrevet af andre børn, som er i samme situation
At børnene får viden om deres søskendes handicap og hvordan man som
søskende kan imødekomme og bedre forstå det særlige behov
Søskendekurset har udgangspunkt i en legende tilgang. Et stående udsagn
er, at vi leger og har det sjovt, men vi leger ikke kun for sjov. Dette ”ikke
kun for sjov” handler blandt andet om, at vi har opdaget, at legen gør os mere åbne
og trygge og hjælper med at italesætte det, som kan opleves som svært. Udfordringer
mødes direkte og giver nye løsninger og når de angribes med en række legende
indfaldsvinkler frembringer de nye løsninger. Den legende tilgang på
søskendekurset er i høj grad en kilde til nytænkning. Når legen fungerer
bedst, bringer den os i en sindsstemning, som giver os mulighed for at se på
ting på nye måder. Så der er al mulig grund til at holde fast i legen. Derfor
har vi i høj grad fokus på at være legende og lege på et søskendekursus er ikke
”kun lege”. Det er tit her, der sker noget helt særligt. Vi mødes 6½ time en
gang om måneden (lørdage) og programmet veksler mellem snak og aktiviteter, som
passer til børnenes alder. Aktiviteterne er vigtige, fordi de er med til at skabe
en fælles ramme. De giver plads til at være børn, og vi bruger aktiviteterne
som rammer der kan åbne op for at fortælle. Søskende har generelt brug for at
de kan sætte ord på deres erfaringer, oplevelser, følelser, problemstillingerne
bliver almengjort, og vi deler deres viden med dem og giver dem supplerende informationer
om handicaps. I nogle kommuner har socialforvaltningerne taget initiativet til søskendekurserne
og andre steder er det enkelte specialskoler eller centre. Det afgørende er
ikke, hvem der tager initiativet, men at børnene får et tilbud om at mødes og udveksle
erfaringer med jævnaldrende i samme situation og under kyndig vejledning af en
eller flere voksne. Ådalskolens søskendekursus tilbyder et forløb på 42 timer
som er fordelt gennem 3 måneder og hvor børnene mødes om lørdagene.
Søskendekurset afsluttes med en camp hvor børnene er på en overnatning i en
kursushytte i nærheden. Campen er en god måde at være sammen på og en rig
lejlighed til at laver nogle oplevelsesorienterede aktiviteter sammen.
Målet med søskendekurset er:
At give søskende kundskaber og forståelse for deres bror eller søsters
handicap
At vise søskende at de ikke er alene om sine vanskeligheder, og at deres
bror eller søsters handicap ikke er noget at skamme sig over
At hjælpe søskende til at opdage og forstå mere af egne behov, følelser
og handicappets omfang
At give søskende mulighed for at danne netværk med andre børn
På et søskendekursus mødes børnene fra nogenlunde samme alder og
Ådalskolens søskendekursus møder gruppen de 9-12 årige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar