onsdag den 13. september 2017

Men jeg vil ikke bytte...

”Jeg savnede at gå en tur alene med min far eller mor, for min bror tog al deres tid". Udtalelsen stammer fra filmen ”Men jeg vil ikke bytte…” - en film, hvor netop problematikken omkring handicappede børn og deres søskende er det helt centrale tema. Filmen er produceret af Lars Feldballe Pedersen og Malene Gerd og viser på en helt formidabel vis hvordan forskellige livsperspektiver opleves af søskende. Uden vrede, jalousi eller nogen form for misundelse, men blot en konstatering af, at sådan er det at leve med en handicappet bror eller søster. Filmen er i den grad med til at give søskende taletid. De medvirkende børn lader os andre få et indkig i deres liv, som indebærer fremvisning af et sårbart og følsomt område. Filmen følger tre familier, hvor synsvinklen er hos søskende til det handicappede barn. Vi følger konflikter og dagligdags situationer som spisning, bagning, en gåtur og fællesskab omkring en kreativ udfoldelse. Som søskende er man klemt, og det kan være svært at skaffe sig plads. Forældrene er travlt beskæftiget med at sørge for det handicappede barn, og søskende får nemt en dobbeltrolle. Dels skal de være overbærende og hjælpe til, dels kan der være bekymringer for det handicappede barns overlevelse, og endelig kan søskendejalousien ligge tæt under overfladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar