Det er helt centralt på Ådalskolens søskendekursus i
Ringsted, at børnene spiller en aktiv rolle under hele søskendekurset. Deres
erfaringer og oplevelser går nemlig hånd i hånd. Perspektiverne fra henholdsvis
søskende og os som gruppeledere supplerer hinanden, så væsentlige indsigter og
viden fra både den faglige verden og den oplevede verden bliver inddraget på
kurset. Søskende bidrager med deres erfaringer fra hverdagslivet sammen med en
bror eller søster med særlige behov, og erfaringerne fra det oplevede liv kommer
i høj grad i undervisningen i spil i form af fortællinger. De mange
fortællinger fra søskende giver en mulighed for at vanskelige problemstillinger
kan italesættes og deles blandt andre som ofte meget hurtigt kan ”sætte sig ind
i historien”. Det kan give børnene mulighed for at sætte sig selv og egen
historie og oplevelse i forhold til det fortalte, og derved skabe personlig
mening og læring. Det magiske ved fortællingen opleves i den grad på den måde
hvorpå Ådalskolens søskendekursus er organiseret. Vores rolle som gruppeledere
er i sammenhængen, at hjælpe fortællingerne frem og sikre, at de indgår i
søskendekurset i en pædagogisk proces. De skal understøtte det enkelte barn i
en sund lærings- og mestringsproces frem mod at leve et godt liv med bror eller
søster med et særligt behov. Det er vigtigt, at vi voksne lytter til og snakker
med børnene om deres forestillinger. At vi anerkender barnets oplevelse af
virkeligheden – og hjælper dem med at sætte ord på og forstå, hvad der sker.
Det hjælper også at være åben og vise, at det er ok at tale om det. Når et
søskendekursus planlægges drøftes, hvilke historier fra søskende som skal
bringes ind i kurset – hvornår og hvordan samt hvilke aktiviteter der skal
facilitere historierne. Der er stor forskel på om vi kender børnene godt eller
mindre godt. Søskendes selvoplevede erfaringer bruges i stor grad i forbindelse
med de omdrejningspunkter og temaer, som planlægges undervejs. Temaerne bliver
til på baggrund af den forrige lørdag og processen hos børnene, som gruppe og
enkeltvis. Desuden må der i planlægningen være plads og rum til, at der kan
opstå nye temaer, som har betydning for søskendes måde at klare hverdagslivet
med en bror eller søster med et særligt behov. Det er afgørende, at vi som
gruppeledere opnår et godt og tillidsfuldt kendskab til den enkeltes søskendes
’lager’ af historier, så han eller hun kan kalde dem ind spontant i kurset.
Derfor er en væsentlig del af rammen på søskendekurset, at søskende deler deres
historier blandt de andre børn, så alle får kendskab til dem. Der opstår en win
win situation hvor børnene oplever en lettelse ved at sætte ord på erfaringerne
samtidig med, at de hjælper en anden søskende. Gruppen arbejder med forskellige
vanskeligheder, børnene kan opleve i deres liv - og er det frirum, børnene har
brug for til at dele tanker og følelser omkring deres bror eller søsters
vanskeligheder med andre børn i samme situation. Gruppen tager således
udgangspunkt i børnenes virkelighed, og gruppelederne har til opgave at skabe
en tryg og tillidsfuld relation til- og mellem børnene. Det er vores erfaring,
at det er en utrolig stor lettelse for børnene at finde ud af, at de ikke er
alene omkring deres følelser og oplevelser, og de får hjælp til at sætte ord på
de følelser, de oplever følger med at have en søskende med et særligt behov.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar