Når vi på Ådalskolens søskendekursus laver aktiviteter
sammen med børnene så bruger vi aktiviteter som giver den mulighed, at børnene
kommer ”på banen”, hvilket vil sige at vi inddrager dem. At inddrage søskende
fordrer, at vi som de voksne gruppeledere på kurset kan balancere mellem at
tillægge børnenes udsagn væsentlig betydning, men samtidig ikke pålægger dem at
skulle tage beslutninger om forhold, som de ikke er modne nok til at overskue
konsekvenserne af. Inddragelse af søskendes perspektiver må nemlig ikke blive
til overdragelse af ansvar. Det er derfor vigtigt, at vi som de voksne i
samtalerne med søskende både lytter til og inddrager børnene, men samtidig er
tydelig i forhold til at kommunikere ansvarsområder. Vi ser søskende som de sande eksperter på
deres eget liv, hvilket er et af de vigtige budskaber søskendekurset understøtter
og realiserer. Vi vil gerne undervejs i kurset sikre, at give søskende som har
en bror eller søster med et handicap ”en stemme”, så omgivelserne kan blive
klogere på, hvordan disse børn oplever deres situation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar