”Hold op, det kan du sagtens sige, du
ved ikke, hvordan det er” - sådan kunne Emilie ofte godt
have det, når klassekammeraterne spurgte, hvordan det var at have en bror med
autisme eller de nemt delte ud af deres velmenende råd om, hvordan det og det
lige skulle klares. Derfor var det afgørende for Emilie,
at deltage i Ådalskolens søskendekursus i Ringsted for der var nemlig andre
børn og gruppeledere, som havde en helt anden forstand. På søskendekurset er
der andre børn som med det samme ved, hvor ”skoen trykker”. Netop det at kunne
sætte sine egne ord på det ”som trykker” var det helt rigtige for Emilie.
Ådalskolens søskendekursus har fokus på børnenes signaler og ifølge en af
gruppelederne Birgit Jensen er der ofte en række signaler som vi oplever at
søskende kan have. Det kan være de får hovedpine, ondt i maven og har svært ved
at koncentrere sig i skolen. Årsagerne hertil kan være mange, at man tit
skændes derhjemme, at de påtager sig et for stort ansvar, at ens forældre er
fortvivlede eller kede af det eller et så enkelt problem som at få den
nødvendige ro og plads til at lave projektopgaven i weekenden.
Birgit fortæller, ”jeg husker tydeligt
Emilie, en frisk pige med en god portion energi. Hun har en handicappet storebror,
der fylder meget hjemmet. Emilie kunne ikke have hendes værelse i fred og
det var tydeligt, at hun havde brug for at være sig selv. Hun ville gerne have
en lås på hendes dør, men det synes hendes forældre var for dramatisk. Et andet
eksempel er Martin på 10 år, han fortæller på søskendekurset, at hans lillebror
er meget dominerende ved middagsbordet. Og derfor føler Martin ikke, at der er
hverken tid eller plads til ham. Forældrene mener, han bare er rigtigt sur på
sin lillebror, men det som drengen oplever, er at han føler sit personlige rum
invaderet. Omvendt vil han meget gerne i kontakt med sin lillebror. Han tager
tit initiativ til, at de skal lave noget sammen, fodbold, cykle, hoppe i
trampolin osv. Men det er ikke et behov, som lillebroderen har. Det sårer Martin,
han føler sig afvist. Det virker svært, uanset hvad han gør. Derfor bliver han
mere og mere irriteret på hans lillebror. Alle aktiviteter på Ådalskolens
søskendekursus er med til at facilitere sådanne snakke og skaber løsninger i
børnehøjde, som søskende kan gå hjem og afprøve. Nogle søskende som har en bror
eller søster med et handicap kan gå med en følelse af at blive overset, fordi de
savner opmærksomhed. Resultatet er, at de prøver at finde sine egne veje.
Hvilket måske kan betyde, at de ikke tager kammerater med hjem eller når de
bliver ældre ikke er særligt meget hjemme. Det kan også være, at de overtager
den adfærd som deres søskende har, fordi børnene har opdaget, at det giver dem
den ønskede opmærksomhed. Så prøver børnene, om det virker. Eller måske prøver de
at gøre alt, som de tror forældrene gerne vil have man skal gøre og på den måde
at tiltrække sig deres opmærksomhed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar