Baggrunden for Ådalskolens søskendekursus, er et ønske om
at tilbyde børn som har en bror eller søster med et handicap et kortvarigt
kursus, som har både et udviklingsperspektiv, et forebyggelsesperspektiv og et
handlingsperspektiv. I de 3 gange weekender forløber, vil børnene møde et struktureret
og spændende kursus målrettet alderen 9-12 år. Under kurset får børnene faktuel
viden om deres brors ellers søsters handicap, om styrker og relationer, større
rubusthed og hvad de kan forvente sig af den den rolle som de er i. Børnene får
endvidere lejlighed til at overveje og tale om situationer, som de selv synes
er vanskelige og får ideer til hvordan de kan tackle disse situationer på en
anderledes måde.
Grunden til, at netop disse elementer er udvalgt er, at
virksomme børneprogrammer viser sig karakteriseret ved elementer som:
• giver børnene realistiske forventninger til deres brors
eller søsters udvikling
• styrker børnenes forståelse overfor barnet med særlige
behov
• giver viden og ”tag-med-hjem-ideer”
• får børnene til at forholde sig til søskenderollen
sammen
• giver et tilbud om fællesskab sammen med andre børn i
lignende situationer
Erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser gennem 7 år viser, at børnene er meget glade for at deltage i kurset. Det
opleves som meget positivt af dem, at både yngre og ældre søskende deler
livsoplevelser og at kurset er målrettet og dækkende for alle handicapgrupper.
Ådalskolens søskendekursus ses både i et udviklingsperspektiv, et
forebyggelsesperspektiv og et handlingsperspektiv. Udgangspunktet er, at søskende
gennem de handlekompetencer, de tilegner sig undervejs på kurset, får større
generel sikkerhed i søskende rollen, samtidig med at de ved, hvordan de skal
håndtere situationer, hvor der er risiko for, at de ellers ville opleve
konflikter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar