I søskendegrupper mødes børnene med andre, der er i en situation,
som ligner deres egen. Indholdet i søskendegrupperne baserer sig på viden om og
erfaring med systemisk tænkning og positiv psykologi og kerneværdierne er
gensidighed, lighed og at man får hjælp ved at hjælpe andre. Man modtager ikke
behandling i gruppen, men er en aktiv deltager på lige fod med de øvrige deltagere. Gruppen støttes af 3 professionelle pædagoger
der hjælper med struktur og praktiske forhold. Børnene på søskendekurset giver
dem selv et frirum og et fællesskab, hvor der er plads til alle slags tanker og følelser, og
hvor der påstår nye ideer til at håndtere situationerne. Gennem den
gensidige forståelse og fælles erfaringer understøttes børnenes oplevelser af
sig selv som normale mennesker i med et anderledes livsvilkår. Det medvirker til,
at søskende på sigt lettere bliver i stand til at håndtere de følelser og udfordringer,
som kan være forbundet med livet som søskende pårørende. Søskendekursets resultater
viser tydeligt, at kurset skaber forudsætning for, at de børnene får en oplevelse
af emotionel, social anerkendelse, som medvirker til, at de både kan opretholde
hverdagen som søskendepårørende og vedligeholde en stabil og velfungerende
identitet. Grupperne har således skabt basis for, at søskende pårørende har
kunnet etablere nye sociale relationer, har kunnet håndtere deres følelser og nemmere
har kunnet håndtere hverdagen. Søskendekurset har også arbejdet med andre former for erfaringsdeling, hvor børnene i mindre
grupper med en særlig problemstilling eller særlige behov kan mødes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar